خبرنگاران رییس شورای امنیت سازمان ملل: اوضاع داخلی آمریکا را رصد می کنیم

به گزارش وبلاگ سمیه، نیویورک- خبرنگاران- رییس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد در پاسخ به خبرنگار خبرنگاران گفت: اوضاع مربوط به حوادث اخیر در آمریکا را تحت نظر داریم و در صورتی که به صلح و امنیت منطقه ای یا بین المللی مرتبط گردد، اقدام خواهیم کرد.

خبرنگاران رییس شورای امنیت سازمان ملل: اوضاع داخلی آمریکا را رصد می کنیم

خبرنگار وبلاگ سمیه عصر دوشنبه در نشست خبری نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد که ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد را در ماه ژوئن برعهده دارد، پرسید:مقامات آمریکا بارها موضوعات حقوق بشری کشورهای دیگر را در شورای امنیت مطرح نموده اند، با توجه به ناآرامی های اخیر در آمریکا و رفتار بیرحمانه پلیس این کشور علیه معترضان، آیا برنامه ای برای مطرح کردن این مساله در شورای امنیت دارید؟

سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد پاسخ داد: وظایف و ماموریت های شورای امنیت در موضوع حقوق بشر شبیه ماموریت شورای حقوق بشر نیست. ماموریت شورای امنیت، صلح و امنیت بین الملل است.

دی ریویئر اضافه نمود: تنها اگر مساله حقوق بشر بر صلح و امنیت منطقه ای یا بین المللی اثر داشته باشد، و تنها در این صورت، شورای امنیت سازمان ملل متحد باید اقدام کند.

وی گفت: این به معنای آن نیست که هر موضوع حقوق بشری ساده مورد توجه قرار نگیرد، به همین دلیل ضروری است ما به دقت اوضاع را رصد کنیم در غیر این صورت شورای امنیت مورد سرزنش قرار می گیرد حتی اگر 100 درصد به ماموریت آن ارتباطی نداشته باشد.

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد در سه سال گذشته با استفاده از امتیاز عضو دائمی شورای امنیت در حالی که کشورهای متعددی از جمله چین و روسیه با آن مخالف بودند، نشست هایی را در حمایت از معترضان داخلی کشورهایی همچون ایران و ونزوئلا برگزار کرد.

این در حالی است که هیچ یک از این موضوعات به صلح و امنیت بین الملل ارتباط نداشت و ناآرامی های مشابه در پاریس، لندن و عربستان سعودی هم هیچ گاه در این شورا مطرح نشد.

ناآرامی های آمریکا که به سرعت در سراسر این کشور گسترش یافته است، پس از آن رخ داد که یک افسر پلیس سفیدپوست در شهر مینیاپولیس ایالت مینه سوتا با هفت دقیقه قرار دادن زانوی خود بر گردن جورج فلوید سیاهپوست 46 ساله که مظنون جعل بوده است، منجر به مرگ وی شد.

فیلم این ماجرا به سرعت در شبکه های مجازی منتشر شد و موجی از خشم به ویژه در جامعه سیاهپوستان آمریکا پدید آورد. در بعضی از شهرها هم این اعتراض ها به خشونت کشیده شد و طبق آمار منتشر شده تا کنون بیش از چهار هزار و 400 نفر بازداشت شده اند.

دونالد ترامپ در روزهای اخیر این معترضان را اراذل و اوباش، تروریست داخلی، غارتگر، شورشی و چپ های تندرو نامید و کوشید به این ترتیب، اعتراض نژادپرستی را به اقدامات خشونت آفرین معطوف سازد.

اظهارات و سیاست های ترامپ در سه سال و نیم گذشته، مروج تبعیض نژادی و فعال شدن بیش از پیش برترپندارهای سفید شده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران رییس شورای امنیت سازمان ملل: اوضاع داخلی آمریکا را رصد می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رییس شورای امنیت سازمان ملل: اوضاع داخلی آمریکا را رصد می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید