چرا علائم کرونا در بعضی افراد شدیدتر است؟

به گزارش وبلاگ سمیه، ابتلا به کروناویروس پیامدهای متفاوتی دارد و در حالیکه بعضی متوجه ابتلای خود به این ویروس نمی شوند اما بعضی دیگر به مراقبت های بیمارستانی احتیاج پیدا می نمایند. متخصصان آلمانی به اطلاعات قابل توجهی در این زمینه دست پیدا نموده اند.

چرا علائم کرونا در بعضی افراد شدیدتر است؟

به گزارش وبلاگ سمیه از ایسنا، کووید 19 یک بیماری با چهره هایی کاملا متقاوت است. ابتلا به این بیماری پیامد آلودگی به کروناویروس است. این ویروس می تواند به روش های مختلفی به بدن آسیب زند.

آمار موسسه روبرت کخ آلمان نشان می دهد که حدود 80 درصد افراد پس از آلودگی به ویروس کرونا، دچار یک سرماخوردگی خفیف تا متوسط می شوند. اما در 20 درصد موارد، شرایط بالینی فرد به دلیل عفونت شدید ریه وخیم می گردد و بیمار به دلیل تنگی نفس به دلیل عدم توانایی جذب اکسیژن به مراقبت های ویژه احتیاج پیدا می نماید.

موسسه روبرت کخ اطلاعاتی گردآوری نموده که در برگیرنده اولین نشانه های ابتلا به بیماری تا زمانی است که فرد به دلیل وخامت شرایط جسمانی اش در بیمارستان بستری می گردد. برای بسیاری پرسش اینجاست که فرد مبتلا چه زمانی باید در بخش مراقبت های ویژه بستری گردد؟ سه عامل معین نماینده در فرایند بیماری کووید 19 وجود دارد.

نخست: نوع و مقدار ویروس

کریستین دروستن ، ویروس شناس برجسته آلمانی می گوید مقدار ویروسی که وارد بدن فرد شده و میزان نفوذ آن به عمق دستگاه تنفسی نقش مهمی در فرایند بیماری دارد. آزمایش هایی که در این زمینه اجرا شده نشان می دهد حیواناتی که در معرض چند ذره ویروس معلق در هوا قرار گرفتند، ویروس در بدن شان تکثیر شده اما بیمار نشدند.

در ابتدای همه گیری ویروس کرونا در آلمان، شماری از کارکنان شرکت Webasto در ایالت بایرن که مدتی طولانی با یک فرد آلوده به ویروس در یک سمینار شرکت نموده بودند، بیمار شدند. رانندگان تاکسی یا کارمندان هتل که ارتباط کوتاهی با فرد آلوده داشتند اما به ویروس مبتلا نشده بودند.

در نتیجه می توان گفت میزان ویروس نقش مهمی در ابتلا به بیماری بازی می نماید. اما هنوز معین نیست که چه دوزی موجب ابتلا به بیماری می گردد.

مطالعه هاینس برگ که شیوه ردیابی زنجیره های عفونی را توضیح می دهد، حاکی از آن است که نوع و شدت ارتباط با فرد مبتلا نقش بسیار مهمی در انتقال فرد به فرد ویروس بازی می نماید.

نکته بسیار مهم دیگر نوع ویروس است. ویروس ها جهش ژنتیکی پیدا می نمایند و خود را تغییر می دهند. نتیجه مطالعاتی که بر روی ویروس کرونا اجرا شده، نشان می دهد که این ویروس انواع مختلفی دارد که همه آنها در بدن انسان تکثیر می شوند.

بعضی از آنها اما به طور قابل توجهی سریع تر و مؤثرتر از سایرین به بدن حمله می نمایند بنابراین نه تنها دوز ویروس بلکه نوع ژنتیکی دقیق آن در چگونگی ابتلا به بیماری بسیار مؤثر است.

دوم: ژن های موجود در بدن فرد

در مرحله نخست باید به راهی اشاره نمود که ویروس به وسیله آن وارد بدن می گردد. پروتئینی به نام ACE 2 که روی سطح سلول های ریه و سلول های شمار دیگری از بافت های بدن وجود دارد، به عنوان گیرنده ویروس عمل می نماید. یعنی ویروس با چسبیدن به این پروتئین وارد سلول می گردد.

این پروتئین انواع مختلفی دارد اما هنوز روشن نیست که تفاوت نوع این پروتئین چه تأثیری بر چسبندگی ویروس کرونا روی آن دارد.

آنچه تا کنون معین شده و اهمیت بسیاری دارد میزان این پروتئین در بدن است. بدن افراد مسن ACE 2 بسیار کمتری فراوری می نماید که می تواند خبر خوبی باشد چون به معنای آن است که تعداد کمتری ویروس وارد سلول های ریه آنها می گردد و عفونت کمتری ایجاد می نمایند.

اما ACE 2 وظایف مهم دیگری هم برعهده دارد: مثلأ کنترل پاسخ ایمنی بدن. حال اگر در بدن میزان اندکی ACE 2 وجود داشته باشد، پاسخ سلول ها به حضور ویروس ممکن است به جای دفاع از خود، حمله به خود باشد.

دلیل مرگ بسیاری از افرادی که به ویروس کرونا مبتلا بودند، پاسخ دفاعی کنترل نشده سلول ها بوده که بافت های بدن به ویژه ریه ها را از بین برده بود. بنابراین می توان گفت ویروس ممکن است به راحتی وارد ریه افراد مسن نگردد اما اگر پیروز گردد آنها را آلوده کند، پیامدهای بسیار بدتری خواهد داشت.

در نتیجه خطر مرگ در پی ابتلا به ویروس خصوصاً برای افراد مسن زیاد است، اما جوان ترها هم ممکن است در اثر ابتلا به کووید 19 جان خود را از دست بدهند. یک علت این امر عملکرد متفاوت سیستم ایمنی بدن است.

ژن های بسیار متنوعی در ژنوم انسان ها وجود دارند که می توانند عوامل مختلف بیماری زا را تشخیص دهند. همه انسان ها تمام این ژن ها را به طور یکسان ندارند. به عبارت دیگر سیستم ایمنی هر فرد نقاط قوت و ضعف خود را دارد.

مطالعه ای که نتیجه آن در ژورنال ویروس شناسی منتشر شده توصیه می نماید، ابتدا افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف تری برای مقابله با کرونا هستند، واکسینه شوند. اما اطلاعات پژوهشگران در این مورد هنوز بسیار اندک است.

مهمترین عامل ژنتیکی شناخته شده در این زمینه تا کنون کروموزوم Y است: اطلاعات جمع آوری شده از سراسر دنیا نشان می دهد که مردان بیشتر از زنان به ویروس کرونا مبتلا و بیمار می شوند. به نظر می رسد هورمون استروژن در زنان، به خودی خود می تواند یک عامل محافظت نماینده باشد. این هورمون تأثیر مثبتی بر پاسخ ایمنی بدن دارد. متخصصان علوم پزشکی در نیویورک در پی یافتن پاسخ این پرسش هستند که آیا این هورمون زنانه می تواند به مردان مبتلا به بیماری کووید 19 یاری کند یا خیر؟

آنچه معین است این نکته است که کووید 19 تنها یک بیماری ریوی نیست و ویروس عامل آن باعث ایجاد مسائلی در رگ ها هم می گردد. بیماران جوانتر مبتلا به کووید 19 دچار ترومبوز (تشکیل لخته در عروق خونی) و حتی سکته مغزی می شوند. سابقه بیماری در زمینه انعقاد خون می تواند عامل مهمی در بروز چنین پیامدهایی باشد.

سوم: شرایط زندگی روزمره فرد و سابقه بیماری های او

از آنجا که ویروس کرونا ظاهرأ روی رگ ها هم تأثیر می گذارد، به نظر می رسد سابقه ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی مشکل ساز است.

ابتلا به دیابت که می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند هم فاکتور خطرناکی به شمار می رود. پزشکان البته می گویند اگر این بیماری ها تحت کنترل باشند، خطر ابتلا به بیماری کووید 19 را بیشتر نمی نمایند.

در آلمان امکانات قابل توجهی برای درمان دیابت، فشار خون بالا و سایر بیماری هایی از این قبیل جود دارد که همین امر می تواند یکی از دلایل کمتر بودن موارد سخت ابتلا به کووید 19 در این کشور باشد.

در ایالات متحده آمریکا آمار مرگ در اثر کووید 19 میان رنگین پوستان که اغلب از مسائل قلبی و عروق، چاقی و دیابت رنج می بردند، بسیار بالاتر از سایر گروه ها بوده است. عوامل دیگری مانند شرایط اجتماعی هم در این میان نقش مهمی دارد.

افراد سیگاری هم در صورت ابتلا به ویروس کرونا به راحتی از شر آن خلاص نمی گردد. تحقیقاتی که تا کنون اجرا شده نشان می دهد آلودگی هوا در شدت ابتلا به کووید 19 نقش دارد. اولین مناطق انتشار کرونا ویروس: ووهان در چین و شمال ایتالیا هر دو در شمار مناطق صنعتی به شمار می فرایند.

منبع: جام جم آنلاین

به "چرا علائم کرونا در بعضی افراد شدیدتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا علائم کرونا در بعضی افراد شدیدتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید