افزایش 20 تا 25 درصدی نرخ ماءالشعیر
به گزارش وبلاگ سمیه، دبیر انجمن انجمن فراوریکنندگان ماالشعیر و مالت گفت: عدد فراوری ماالشعیر در 5 سال گذشته حدود 700 میلیون لیتر در سال بود این در حالیست که سال گذشته مقدار فراوری ماالشعیر به عدد 400 تا 450 میلیون لیتر رسیده است.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا کمال علوی، با اشاره به افزایش 20 تا 25 درصدی نرخ انواع ماءالشعیر، گفت: سازمان حمایت 2 سال است که مجوز نرخ گذاری ماءالشعیر برای انجمن را سلب نموده است چراکه آن را مصداق تبانی می داند از این رو قیمت گذاری به شرکت ها محول شده و در صورت احتیاج شرکت ها از نحوه محاسبه قیمت گذاری خود دفاع می نماید.
وی با بیان اینکه ماندن در بازار رقابتی باعث شده است برند ها حداقل حاشیه سود را بر محصول نهایی خود درج نمایند، اضافه کرد: قیمت 56 قلم مواد اولیه در نرخ ماءالشعیر تاثیر گذار است.
این فعال مالی ادامه داد: 44 شرکت عضو انجمن فراورینمایندگان ماءالشعیر و مالت هستند که در حال حاضر 19 شرکت مبادرت به فراوری ماءالشعیر می نمایند.
کمال علوی اندازه صادرات ماءالشعیر را کاهشی دانست و اضافه کرد: تامین مواد اولیه برای شرکت ها سخت شده است از این رو بر تامین احتیاج بازار داخلی متمرکز شده اند.
دبیر انجمن انجمن فراورینمایندگان ماءالشعیر و مالت با بیان اینکه بخش قابل توجهی از مواد اولیه فراوری ماءالشعیر وارداتی است، تاکید نمود: دانه های مالت، جو، رازک، اسانس ها و قوطی آلومینیوم وارداتی است.
به گفته وی؛ فراوری ماءالشعیر در 5 سال گذشته حدود 700 میلیون لیتر در سال بود این در حالیست که سال گذشته اندازه فراوری ماءالشعیر به عدد 400 تا 450 میلیون لیتر رسیده است.
کمال علوی در پاسخ به این پرسش که از این اندازه فراوری چه اندازه از آن در داخل کشور مصرف می گردد؟ تاکید نمود: در خوشبینانه ترین حالت 10 درصد از حجم فراوری صادر و 400 میلیون تن از فراوری مصرف داخلی می گردد.
این فعال مالی با اشاره به کاهش مصرف ماءالشعیر، اضافه کرد: ماءالشعیر جزو کالا های لوکس گروه 3 محسوب می گردد و مصرف نمایندگان برای تامین کالا های اساسی و اولیه خود هزینه می نمایند. مطابق با آخرین گزارشی که از چند فروشگاه زنجیره ای به دست من رسیده است از هر 100 خریدار 2 تا 3 نفر اقدام به خرید نوشیدنی و ماءالشعیر می نمایند.
منبع: فرارو