دلایل نگرانی اردوغان از فضای مجازی

به گزارش وبلاگ سمیه، رئیس جمهور ترکیه، معتقد به ضرورت کنترل انتقال اخبار و اطلاعات در فضای مجازی و اینترنت است.

دلایل نگرانی اردوغان از فضای مجازی

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ سمیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه، از فضای مجازی و رسانه های مبتنی بر اینترنت خشمگین است و همواره از آنها گلایه دارد.

او تازهاً اعلام نموده که انتشار اخبار و اطلاعات نادرست درباره موضوعات مختلف، صرفاً یک مساله داخلی و معضل امنیت ملی کشورها نیست. بلکه از این سطح فراتر رفته و به مشکل امنیت دنیای تبدیل شده است.

اردوغان در سخنرانی برخط خود در نشست ارتباطات استراتژیک (Stratcom Summit 21) که در استانبول برگزاری شد، چنین گفت: متاسفانه همزمان با رشد شبکه های اجتماعی، شاهد توسعه بیشتر دروغ، اخبار ساختگی و اطلاعات نادرست هستیم . در حال حاضر، به وضوح می توان دید، به علت انتشار چنین اخبار نادرستی از بعضی شبکه های اجتماعی که مکانیسم کنترل موثری روی آنها وجود ندارد، زندگی میلیون ها نفر تیره شده است .

اردوغان در ادامه، به موضوعاتی نظیر تاثیر انتشار اطلاعات در فضای مجازی بر فضای حقیقی صحبت نموده و گفته است:دموکراسی های پیشرفته دنیا در برابر افزایش فاشیسم دیجیتال و اخبار جعلی، همواره در حالت آماده باش هستند. این ها فقط مساله داخلی نیست و به مساله ای مرتبط با امنیت دنیای تبدیل شده است.

خواسته از ترکیه به شبکه های اجتماعی بزرگ

در سخنان اردوغان در نشست دیجیتالی - سایبری استانبول، کلیدواژه و نکاتی موجود بود که بخش مهمی از رویکرد دولت او در خصوص شبکه های اجتماعی مشهور دنیای را بیان می نماید. او گفت:هیچ فرد یا شرکتی فارغ از توان مالی و موقعیت بین المللی خود، نمی تواند فراتر از قانون باشد . با وجود شبکه های دنیای که خود را بی احتیاج از پاسخگویی می بینند، قاطعانه به مبارزه مان بر اساس مکانیسم ارتباط آزاد و پاک ادامه خواهیم داد .

این بخش از سخنان رئیس جمهور ترکیه در واقع تهدیدی ضمنی علیه توییتر، اینستاگرام، فیسبوک، نت فلیکس و برندهایی است که در خصوص افتتاح نمایندگی در آنکارا و تبعیت از خواسته های دولت ترکیه، مقاومت نموده اند.

دولت ترکیه معتقد است که باید نمایندگان رسمی و قانونی شبکه های اجتماعی مشهور دنیا، در آنکارا، به طور شبانه روزی در دسترس باشند تا وقتی که یک کاربر مشکوک، اقدامی علیه مقامات دولتی انجام می دهد، به شکل دیجیتالی با او برخورد گردد و در صورتی که مشکل امنیتی روی دهد، اطلاعات لازم در اختیار مقامات، گذاشته گردد.

حزب حاکم ترکیه در پی چیست؟

موضوعی به نام ضرورت نظارت بر فعالیت در فضای مجازی، به یکی از دغدغه های مهم حزب عدالت و توسعه تبدیل شده است. در چند سال اخیر، همزمان با تثبیت قدرت نظام ریاستی، تیم اردوغان کوشش نموده تا ساز و کاری را برای کنترل فضای مجازی ایجاد کند.

در نتیجه در پی این است که با برگزاری کنفرانس ها و نشست های بین المللی، در راستای حرکت کند که موضوع رسانه دیجیتالی و فضای مجازی را حتماً به یک مساله ضدامنیتی تبدیل کند.

در نشستی که در استانبول برگزار شده این موضوعات آنالیز شده اند: ارتباطات استراتژیک، دیپلماسی دیجیتال، مقابله با اطلاعات نادرست، مدیریت بحران، رسانه های تازه، تاثیر الگوریتم ها بر زندگی انسان، نظرسنجی های عمومی و ارتباطات سیاسی از اهم موضوعات این نشست خواهند بود . اما اظهارات خود رئیس جمهور، نشان می دهد که حوزه حزبی و امنیتی این ماجرا، برای تیم اردوغان، از هر موضوعی مهم تر است.

ترس و هراس دولت اردوغان از انتشار اطلاعات در فضای مجازی، در حالی مطرح شده که به گفته سران احزاب مخالف و بسیاری از تحلیلگران معتبر، چندین گروه دیجیتالی و سایبری از سوی حزب عدالت و توسعه به کار گرفته شده اند تا در محیط هایی همانند توییتر، اینستاگرام و فیسبوک، به شکل تشکیلاتی و سازماندهی شده، به مخالفین حمله نمایند و راستا افکار عمومی ترکیه را به نفع حزب حاکم تغییر دهند.

چرا فضای مجازی در ترکیه بسیار مهم شده است؟

مردم ترکیه، غالباً به اخبار سیاسی علاقه مند هستند و تا زمانی که بحران مالی و پاندمی کرونا روی نداده بود، به طور میانه در شبانه روز در این کشور، بیش از 3 میلیون نسخه روزنامه به فروش می رفت.

در همین حال، شبکه های تلویزیونی متعددی هم فعالیت می نمایند که بعضی از آنها ده ها میلیون مخاطب ثابت داشتند. اما در این چند سال، تابلو عوض شده و حالا بخش های خبری اغلب شبکه های تلویزیونی، بی مشتری مانده اند. چرا؟

به یک علت ساده: شبکه های تلویزیونی مستقل متعلق به بخش خصوصی، از سوی شرکت ها و هلدینگ های بزرگ متصل به حزب حاکم ترکیه خریداری شدند و حالا همه آنها، در بخش های خبری و برنامه های سیاسی و تحلیلی خود، ثناگوی آکپارتی و تیم اردوغان هستند.

در بخش روزنامه ها نیز، تقریباً همین شرایط حاکم است و شرایط ادامه کار برای چند روزنامه معدود مستقل و منتقد، روز به روز سخت تر می گردد. در نتیجه میلیون ها نفر از شهروندان ترکیه که تا دیروز، خبر، تحلیل و نگاه سیاسی خود را از شبکه های تلویزیونی مشهور می گرفتند، حالا از آنها رویگردان شده و خبر را در فضای مجازی جستجو می نمایند.

آنان به وضوح می بینند که واقعیت های عینی مالی کشور و تنگنای مالی میلیون ها شهروند، در تلویزیون منعکس نمی گردد و شب و روز درباره موفقیت های حزب حاکم صحبت می نمایند.

افشاگری های دردسرساز

بسیاری از تحلیل گران و روزنامه نگاران مستقل ترکیه در فضای مجازی و به ویژه در توییتر و یوتیوب، یک تنه تبدیل به رسانه شده و میلیون ها دنبال نماینده و مخاطب ثابت دارند. در نتیجه سخنان و تحلیل های آنان، با سرعتی بیشتر و بدون صرف هیچ هزینه ای، کهکشان رسانه ای بزرگ آکپارتی را به چالش می کشد.

علاوه بر روزنامه نگاران و تحلیل گران مستقل، گهگاه در فضای مجازی، افشاگرانی پیدا می شوند که اخبار و اطلاعات آنها، تبعات سنگینی برای مقامات ترکیه در پی می آورد. به عنوان مثال، سدات پکر مجرم فراری اهل ترکیه که قبلاً از حامیان مهم حزب حاکم بوده، چند فایل ویدیویی در یوتیوب منتشر کرد که جمعاً، بیش از یکصد میلیون نفر بازدید داشت.

افشاگری های سدات پکر، سلیمان سویلو وزیر کشور مقتدر ترکیه را با مسائل و چالش های بزرگی روبرو کرد و علاوه بر این، ده ها روزنامه نگار و فعال سیاسی نیز با مشکل روبرو شدند و بخری از آنان برای همواره از کار و حرفه خود، دور شدند.

به نظر می رسد که همزمان با جدی تر شدن بحران مالی و افول قدرت حزب عدالت و توسعه، ترس و هراس این حزب از حملات مداوم احزاب مخالف در فضای مجازی و رسانه های اینترنتی، بیشتر و بیشتر شده و این احتمال وجود دارد که برای مقابله با تاثیر حملات مخالفین و منتقدین، کنترل سختگیرانه فضای مجازی به شکلی جدی تر و گسترده تر در دستور کار دولت اردوغان قرار بگیرد.

،

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "دلایل نگرانی اردوغان از فضای مجازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل نگرانی اردوغان از فضای مجازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید