راهنمای خرید زیرانداز ورزشی یا مت تمرین و روش نگهداری از آن

به گزارش وبلاگ سمیه، اگر اهل ورزش باشید حتما می دانید که یک زیرانداز ورزشی چقدر مهم است و چقدر می تواند ورزش کردن را راحت تر، ایمن تر و لذت بخش تر کند. چه در باشگاه ورزش کنید چه در خانه، حتما به یک زیرانداز ورزشی یا مت احتیاج دارید تا با خیال راحت ورزش کنید و آسیب دیدگی ها را به حداقل برسانید. در ادامه در خصوص مزایای استفاده از زیرانداز ورزشی، ویژگی هایی که باید موقع خرید در نظر بگیرید و نحوه نگهداری صحیح از آن بیشتر بخوانید.

راهنمای خرید زیرانداز ورزشی یا مت تمرین و روش نگهداری از آن

در ادامه می خوانید:

چرا باید در انتخاب زیرانداز ورزشی یا مت تمرین دقت کنیم؟

4 مزیت استفاده از زیرانداز ورزشی

انواع زیرانداز ورزشی

8 نکته در خصوص خرید برترین زیرانداز ورزشی

چطور زیرانداز ورزشی را تمیز کنیم؟

چرا باید در انتخاب زیرانداز ورزشی یا مت تمرین دقت کنیم؟

شاید فکر کنید مت تمرین یا مت یوگا، یک وسیله ساده است و خرید آن به دقت احتیاج ندارد. اما این وسیله علاوه بر اینکه باعث راحتی بیشتر شما برای ورزش کردن می گردد، از نظر بهداشتی هم اهمیت زیادی دارد. وقتی از مت تمرین استفاده می کنید عرق و باکتری بدن شما به آن منتقل می گردد؛ پس جنس آن مهم است که قابل شست شو و مقاوم باشد. علاوه بر این باید طراحی و ساخت آن استاندارد باشد تا آسیبی موقع ورزش برای شما ایجاد نگردد.

4 مزیت استفاده از زیرانداز ورزشی

زیرانداز ورزشی مزایای متعددی دارد که باعث می گردد خرید این زیرمقدارا ارزش هزینه کردن داشته باشد. در ادامه به چند مورد اشاره می کنیم:

1. بهداشت و سلامت

اگر اهل ورزش کردن در جاهای عمومی مثلا باشگاه باشید، حتما می دانید که در بسیاری از تمرین ها بدن شما زیاد با زمین تماس دارد. اگر قرار باشد از مت های مکان های عمومی بهره ببرید، باید بدانید که ممکن است آلوده باشند چون دایما با عرق و باکتری بدن افراد مختلف در تماس اند.

برترین کار برای پیشگیری از مسائل پوستی ناشی از تماس با مت های آلوده، این است که مت خودتان را به باشگاه ببرید.

2. راحتی بیشتر حین تمرین

زیرانداز ورزشی یک مانع نرم و راحت بین زمین سفت و بدن شما ایجاد می نماید که تمرین کردن را برای شما لذت بخش تر و راحت تر می نماید. اگر تمرین کردن روی زمین سفت برایتان سخت است و دچار درد در ناحیه کمر و مفاصل می شوید، حتما از زیرانداز ورزشی بهره ببرید. تحقیقات نشان داده است که استفاده از مت موقع انجام ورزش نه تنها باعث بهبود تعادل می گردد بلکه درد کمر را تا حد زیادی کاهش می دهد.

3. حفظ امنیت ورزشکار

زیرمقدارای ورزشی معمولا ضدلغزش هستند و موقع انجام تمرینات، از لیز خوردن و افتادن شما جلوگیری می نمایند. با این ویژگی، می توانید تمرین های طولانی داشته باشید بدون اینکه دچار آسیب دیدگی شوید. در ضمن بیشتر مت های ورزشی ضدآب هم هستند یعنی عرق کردن شما باعث لیز شدن زیرانداز و سر خوردن شما نمی گردد.

4. داشتن فضای شخصی

در باشگاه های شلوغ گاهی اوقات پیدا کردن فضای کافی برای ورزش کردن سخت می گردد. علاوه بر این، برخی افراد در باشگاه ها بی ملاحظه هستند و ممکن است موقع انجام ورزش ها و تمرین های گروهی، وارد فضای شخصی شما شوند و ورزش کردن را برای شما سخت نمایند. وقتی یک زیرانداز ورزشی همراهتان داشته باشید، فضای مختص شما، از دیگر فضاهای باشگاه متمایز می گردد و در این حالت، معمولا افراد به راحتی به فضای شما نزدیک نمی شوند و جای شما را نمی گیرند.

انواع زیرانداز ورزشی

زیرمقدارای ورزشی انواع مختلفی دارند و با اهداف متفاوتی فراوری می شوند. جنس ماده اولیه، ابعاد، ارتفاع، مقدار نرمی و انعطاف، ضدآب بودن یا نبودن و سایر ویژگی های آن ها در انواع مختلف مت ورزشی، با هم تفاوت دارد. در ادامه با انواع مت ورزشی و کاربرد هر کدام آشنا می شوید.

زیرمقدارای عادی با کاربری عمومی

این زیرمقدارا کاربری عمومی دارند و رایج ترین نوع زیرانداز ورزشی در فروشگاه های ورزشی هستند. مت هایی با کاربری عمومی برای تمرین هایی مناسب است که روی زمین و با وزن بدن انجام می شوند مثلا شنا، دراز نشست و کرانچ. این زیرمقدارا به لطف ضخامت و چگالی که دارند، ضربه را خنثی می نمایند و یک مانع نرم و انعطاف پذیر بین بدن شما و زمین هستند. این زیرمقدارا معمولا از جنس PVC هستند، وزن آن ها سبک است، به راحتی قابل حمل هستند و نگهداری از آن ها راحت است.

مت یوگا

مت یوگا نازک ترین نوع زیرانداز ورزشی است چون برای تمرین هایی طراحی شده که معمولا شدت بسیار کمی دارند. سطح آن ها ضدلغزش است و یاری می نمایند تا بتوانید تعادل خود را حفظ کنید و موقع تمرین ها به زمین نیافتید. در ضمن این مت ها به سطح های صاف می چسبند و لیز نمی خورند در نتیجه توانایی شما برای استقامت و حفظ تعادل در حالت های مختلف ورزش یوگا را افزایش می دهند. مت های استاندارد یوگا از PVC ساخته می شوند تا انعطاف پذیری خوبی داشته باشند اما می توانید مت هایی پیدا کنید که از جنس فیبرهای طبیعی هستند مثلا نمد و کتان.

مت پیلاتس

مت های پیلاتس هم ضدلغزش و شبیه مت های یوگا هستند البته به مقدار آن ها چسبناک نیستند. معمولا مت پیلاتس ضخامت بیشتری دارد چون بسیاری از تمرین های پیلاتس روی زمین انجام می شوند. این مت ها لایه ای نرم بین بدن و زمین فراهم می نمایند و خوب به زمین می چسبند. برخی از انواع آن ها ممکن است دارای یک سطح چسبنده در زیر و یک قسمت لغزنده تر در روی زیرانداز برای انتقال نرم تر بین حرکت ها باشند. تشک های پیلاتس سفت هستند و معمولاً با ساختار فومی ساخته می شوند.

مت های محافظ زمین

اگر در تمرینات خود تمرین با وزنه خصوصا با دمبل دارید، ممکن است به یک زیرانداز لاستیکی احتیاج پیدا کنید؛ شبیه مت ها و کف پوش هایی که در باشگاه ها می بینید. این زیرمقدارای یا کف پوش ها زیر تجهیزات ورزشی قرار می گیرند تا مانع از ایجاد آسیب به وسیله وسایل ورزشی برای سطح زمین شوند.

برای خرید این کفپوش ها باید دنبال مدل های ضدلغزش باشید تا وسایل ورزشی و تجهیزات، روی آن ها جابه جا نگردد. معمولا روی این زیرمقدارا دراز نمی کشید و این مدل ها برای تمرین های عمومی و گاهی برخی حرکات کششی مناسب است.

اگر ورزشکار حرفه ای نیستید و قرار نیست بخشی از خانه را به باشگاه اختصاص دهید به این نوع از زیرانداز احتیاج ندارید. این مت ها فقط برای کسانی است که بخشی از خانه را به باشگاه تبدیل می نمایند و تجهیزات ورزشی و دمبل های مختلف می خرند.

8 نکته در خصوص خرید برترین زیرانداز ورزشی

برای اینکه برترین زیرانداز ورزشی را انتخاب کنید به این نکات دقت کنید.

1. خرید زیرانداز ورزشی بر اساس احتیاج

در قسمت قبل در خصوص انواع مت و زیرانداز ورزشی شرح دادیم. با توجه به احتیاج ورزشی خودتان، یکی از این مدل ها را انتخاب کنید. اگر قصد دارید تمرین های مختلف را امتحان کنید، مدل همه کاره و چندمنظوره را خریداری کنید، اگر دوست دارید فقط یوگا کار کنید، مت یوگا خریداری کنید و اگر تمرین های پیلاتس مورد علاقه شما است، مدل مت پیلاتس را خریداری کنید. در نهایت اگر قصد دارید بخشی از خانه را به باشگاه ورزشی تبدیل کنید، حتما از کفپوش های مخصوص بهره ببرید که کف خانه شما آسیب نبیند.

2. حمل ونقل آسان

مت های ورزشی را ممکن است در خانه بهره ببرید یا همراه خود به باشگاه ببرید. در هر صورت باید زیراندازی خریداری کنید که به راحتی قابل حمل باشد. زیرانداز ورزشی قابل حمل، معمولا وزن سبکی دارد و خیلی راحت لوله می گردد. برخی از مدل های آن ها گیره ها و بندهایی برای جمع کردن دارند و یک بند بلند برای انداختن روی دوش که حمل و نقل آن را آسان می نماید.

اگر مت سنگین وزنی خریداری کنید، حمل ونقل آن می تواند باعث درد در قسمت کمر و شانه گردد.

3. قابل شست وشو بودن

زیرانداز ورزشی برای مدت طولانی روی زمین می ماند و دائما روی آن عرق می کنیم. بنابراین بسیار مهم است که قابل شست وشو باشد. برای تمیز کردن زیرانداز از گرد و غبار و آلودگی و باکتری و عرق، باید مرتب آن را بشویید. چه بهتر که مدلی خریداری کنید که در ماشین لباسشویی قابلیت شسته شدن داشته باشد. به این ترتیب کار شما بسیار راحت تر می گردد و فقط روی تمرین های ورزشی خود تمرکز می کنید.

4. توجه به متریال مصنوعی و طبیعی

زیرمقدارای ورزشی معمولا با دو دسته از متریال اصلی ساخته می شوند؛ طبیعی یا مصنوعی. مواد مصنوعی مثل PVC بیشترین کاربرد را در فراوری زیرمقدارای ورزشی دارند و بیشتر مت هایی که در بازار وجود دارد از این جنس است. ویژگی این متریال این است که قیمت مناسبی دارد و عملکرد آن به مقدار مواد طبیعی است؛ مثلا مثل لاستیک های گیاهی.

متریال های طبیعی قیمت های بالاتری دارند ولی معمولا دوام آن ها بیشتر است و برای محیط زیست انتخاب بهتری هستند. اگر از نظر مالی محدودیت ندارید، بهتر است که زیرمقدارایی از جنس طبیعی تهیه کنید.

5. رطوبت گیری برای حفظ سلامتی

یکی از مهم ترین نکاتی که برای خرید زیرانداز ورزشی باید در نظر داشته باشید این است که برای سلامت شما مسئله ای ایجاد نکند. مت ورزشی مستقیما با پوست بدن و عرق ما در تماس است. در نتیجه خیلی زود آلوده می گردد و به سرعت می تواند به عامل انتقال بیماری ها و باکتری ها تبدیل گردد.

آن دسته از زیرمقدارایی که خاصیت رطوبت گیر و دفع رطوبت دارند، برای سلامتی شما گزینه بهتری هستند و تمیز کردن آن ها هم راحت است. این زیرمقدارا درست مثل اسفنج هم رطوبت را به راحتی جذب می نمایند و هم با فشار دادن، به راحتی رطوبت را از دست می دهند. هم زیرمقدارای ساخته شده از متریال های طبیعی و هم متریال های مصنوعی می توانند این ویژگی را داشته باشند.

زیرمقدارایی که رطوبت را به خود جذب می نمایند و داخل خود نگه می دارند، بعد از چند روز استفاده بو می گیرند و بویی شبیه کپک از آن ها متصاعد می گردد. علاوه بر این، اگر مت نتواند رطوبت عرق را جذب کند، لیز می گردد و انجام حرکات ورزشی برای شما سخت و حتی مشکل ساز می گردد.

6. راحتی و انعطاف پذیری

مقدار راحتی زیرانداز شما مستقیما به تعداد دفعاتی که ورزش می کنید بستگی دارد. هر چقدر بیشتر ورزش می کنید و مدت طولانی تری را به ورزش اختصاص می دهید، باید زیرانداز راحت تری خریداری کنید. ضخامت زیرمقدارا به نوع تمریناتی که انجام می دهید بستگی دارد. مثلا اگر تمرین های آرام مثلا حرکات کششی یا یوگا انجام می دهید که در موقع انجام آن ها معمولا پای شما برهنه است و تماس زیادی با زمین دارید، بهتر است زیرمقدارای نرم با ضخامت حداقل 5 میلی متر خریداری کنید.

7. مقدار مناسب

برای اینکه تمرینی راحت و بی دردسر داشته باشید، مقدار مت ورزشی هم اهمیت دارد. زیرانداز شما نباید به مقدار ای کوچک باشد که به زور روی آن جا شوید. در مجموع هر چقدر زیرانداز بزرگتری خریداری کنید بهتر است. اما سایز زیرانداز تا حدی به مقدار استفاده شما و جایی که از آن استفاده می کنید هم بستگی دارد.

مثلا اگر در باشگاه در ورزش های گروهی شرکت می کنید، ممکن است جای کافی برای پهن کردن یک مت بزرگ نداشته باشید. یا اگر قرار است زیرانداز خود را دائم بین خانه و باشگاه جابه جا کنید، احتمالا با مت بزرگ دچار مشکل می شوید.

زیرانداز باید به مقدار ای باشد که برای انجام بیشتر تمرین های خود، به مقدار تمام بدنتان که با زمین در تماس است، جای کافی داشته باشد. نسبت به نوع تمرین هایی که انجام می دهید، مقدار مت را انتخاب کنید. اگر بیشتر تمرین های شما روی زمین است و بخش زیادی از بدن شما با زمین در تماس است، از مت های بزرگتر بهره ببرید.

8. دوام

اینکه مت شما چقدر بادوام باشد به مقدار استفاده شما هم بستگی دارد. هر چقدر بیشتر ورزش کنید طبیعتا به مت بادوام تری احتیاج دارید.

دقت کنید که زیرانداز ورزشی از آن وسایلی است که زیاد شسته می گردد پس باید در برابر شست وشو هم مقاوم باشد. اگر تمرین ها شدید ورزشی انجام می دهید و موقع ورزش کفش می پوشید، باید زیرانداز بادوام تری خریداری کنید.

چطور زیرانداز ورزشی را تمیز کنیم؟

زیرانداز ورزشی یکی از آن وسایلی است که دائما با بدن ما در تماس است. موقع ورزش مرتب عرق می کنید و عرق ها و باکتری های بدن و محیط، خیلی زود باعث کثیف شدن مت ورزشی می گردد. برای اینکه بیمار نشوید و وسایل ورزشی شما بوی نامطبوعی نگیرند، زیرانداز ورزشی را باید مرتب بشویید. اگر نمی دانید چطور این کار را انجام دهید، ادامه مطلب را بخوانید.

مواد و وسایل لازم

  • مایع ظرفشویی ملایم
  • آب گرم
  • بطری اسپری دار
  • دستمال های میکروفایبر

روش شست وشو

1. در یک بطری اسپری دار، چند قطره مایع ظرفشویی و دو فنجان آب گرم بریزید.

2. این مایع را روی تمام قسمت های زیرانداز اسپری کنید و با یک دستمال تمیز، روی آن را دستمال بکشید. دستمال باید تمیز و خشک و نرم باشد.

3. یک دستمال تمیز دیگر بردارید و در آب گرم خیس کنید و بعد بچلانید. با این دستمال نم دار، یک بار دیگر روی زیرانداز دستمال بکشید تا شوینده اضافه از روی آن پاک گردد.

4. زیرانداز را برگردانید و این مراحل را برای طرف دیگر آن هم تکرار کنید.

5. زیرانداز را جایی پهن کنید یا از جایی آویزان کنید تا کاملا خشک گردد. تا زمانی که کاملا خشک نشده، آن را لوله نکنید.

می توانید آن را در معرض باد و هوای تازه قرار دهید تا حسابی خشک و تمیز گردد. می توانید آن را در آفتاب هم بگذارید ولی نباید برای مدت طولانی در آفتاب بماند.

این شیوه از شست وشو برای تمیز کردن روتین زیرانداز مناسب است. غیر از این شست وشوی روتین، چند وقت یک بار می توانید مت های ورزشی را حسابی بشویید تا عمیقا پاک و تمیز شوند.

راهنمای شست وشوی حسابی مت یوگا

مواد و وسایل لازم

  • مایع ظرفشویی ملایم
  • آب گرم
  • دستمال میکروفایبر
  • سرکه سفید رقیق

اگر مت شما از نوعی است که می توانید داخل آب فرو ببرید، از این روش برای شست وشوی حسابی مت ها بهره ببرید.

1. مقداری مایع ظرفشویی ملایم را داخل وان یا یک لگن بزرگ که پر از آب گرم است بریزید.

2. مت یوگا را داخل آب فرو ببرید و اجازه دهید که چند دقیقه در محلول آب گرم و مایع ظرفشویی بماند. بعد از چند دقیقه، با دستمال میکروفایبر و آب و مایع ظرفشویی، تمام قسمت های مت را داخل آب تمیز کنید.

3. لگن یا وان را خالی کنید و مت را حسابی آب بکشید. مطمئن شوید که هیچ اثری از مواد شوینده روی سطح مت باقی نمانده است.

4. تا جایی که می توانید آب اضافه را از داخل مت خارج کنید. سپس آن را پهن یا از جایی آویزان کنید تا کاملا خشک گردد.

بهتر است که مت های یوگا را زیر نور مستقیم آفتاب قرار ندهید چون خیلی زود رنگ آن ها می پرد و دوام خود را از دست می دهند.

اگر مت شما از نوعی است که نمی توانید داخل آب فرو ببرید، از این روش برای شست وشوی حسابی مت ها بهره ببرید.

1. در یک بطری اسپری دار آب و سرکه را با نسبت سه قسمت آب گرم و یک قسمت سرکه مخلوط کنید.

2. این محلول را روی تمام قسمت های مت اسپری کنید و با یک دستمال خشک، تمیز و نرم، روی مت را دستمال بکشید.

3. دستمال تمیز دیگری را در آب گرم تمیز فرو ببرید و بچلانید. با این دستمال نم دار، روی زیرانداز را کاملا پاک کنید تا اثری از سرکه نماند.

4. زیرانداز را برگردانید و این مراحل را برای پشت زیرانداز هم تکرار کنید.

5. مت را جایی پهن یا از جایی آویزان کنید تا خشک گردد. تا زمانی که کاملا خشک نشده است آن را لوله نکنید.

چند وقت یک بار باید مت ورزشی را بشوییم؟

اینکه چند وقت یک بار زیرانداز ورزشی خود را بشویید به شدت تمرینات و تعداد دفعاتی که ورزش می کنید بستگی دارد. یک قانون کلی که می توانید در نظر بگیرید این است که هفته ای یک بار آن را به صورت سطحی تمیز کنید. اگر حس می کنید مت شما بو گرفته یا لکه های کثیفی روی آن دیده می گردد، هفته ای دو بار آن را تمیز کنید.

برخی از فراورینمایندگان مت های ورزشی در خصوص شست وشوی بیش از حد آن ها هشدار می دهند چون این کار می تواند باعث خراب شدن مت گردد؛ زودتر از آن که عمر آن به سر آمده باشد.

آیا می توان مت ورزشی را در ماشین شست؟

برخی از مت های یوگا و مت های ورزشی را می توانید در ماشین لباسشویی بشویید و از شوینده های ملایم لباس بهره ببرید. اما دقت کنید که این روش شست وشو فقط برای زمانی است که واقعا ضروری باشد و فراورینماینده به وضوح در شرحات محصول اعلام نموده باشد که مت ها قابلیت شست وشو در ماشین لباسشویی دارند. انداختن مت ورزشی در ماشین لباسشویی و چرخیدن زیاد آن داخل ماشین، باعث خراب شدن زودهنگام زیرانداز می گردد.

اگر مت های ورزشی را تمیز نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

زیرانداز ورزشی مثل هر وسیله و پوشاک ورزشی دیگر، بر اثر تماس با بدن و جذب عرق و چربی طبیعی پوست، باکتری ها و آلودگی ها را به خود جذب می نماید. علاوه بر این اگر قبل از تمرین از انواع کرم ها هم روی پوست استفاده نموده باشید، این مواد هم به مت منتقل می شوند. این مواد به مرور سطح مت را می پوشانند و باعث لغزنده شدن آن می شوند. ضمن اینکه به مرور زمان با جذب آلودگی های مختلف، ممکن است بیماری های پوستی ایجاد نمایند.

علاوه بر این، لوازم ورزشی خیلی زود بوی عرق و کپک زدگی می گیرند. به همین علت باید شستن زیرانداز ورزشی را جدی بگیرید.

زیرانداز 6 نفره مدل المپیک کد OL22

81,500

تومان

زیرانداز سفری 8 نفره مدل SHL2

243,000

تومان

راهنمای خرید انواع زیرانداز ورزشی و کمپینگ

مشاهده همه

جمع بندی

زیرانداز ورزشی یکی از وسایل ورزشی لازم است که برای تمرین در خانه و باشگاه لازم دارید. برای خرید مت ورزشی باید به عوامل مختلفی مثل جنس، دوام، مقدار و کاربری آن دقت کنید. اگر مت مناسب تهیه کنید، ورزش کردن برای شما مجذوب کننده تر می گردد. بعد از خرید مت مناسب، حتما آن را مرتب تمیز کنید تا همواره سالم و خوش بو بماند و همراه خوبی برای جلسات تمرینی شما باشد.

منابع: chiliguides و decathlon

سوالات رایج درباره زیرانداز ورزشی یا مت

چند نوع زیرانداز ورزشی داریم؟

زیرمقدارای ورزشی در چند دسته اصلی قرار می گیرند: زیرانداز با اهداف عمومی، زیرانداز یا مت یوگا، مت پیلاتس و کفپوش های محافظ زمین.

کدام نوع زیرانداز ورزشی بهتر است؟

نوع زیرانداز ورزشی را باید متناسب با نوع تمرینات، شدت تمرینات و فضایی که احتیاج دارید انتخاب کنید. زیرمقدارای همه کاره معمولا برای تمام انواع تمرین ها مناسب اند.

آیا باید زیرانداز ورزشی را شست؟

بله. یکی از مهم ترین ویژگی های زیرانداز ورزشی خوب این است که قابل شست وشو و در برابر رطوبت مقاوم و بادوام باشد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "راهنمای خرید زیرانداز ورزشی یا مت تمرین و روش نگهداری از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید زیرانداز ورزشی یا مت تمرین و روش نگهداری از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید