عرضه هفته ای 1.3 میلیون تن سیمان در بورس کالا

به گزارش وبلاگ سمیه، شیخان، دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان در مورد مزایای ورود سیمان به بورس کالا گفت: با ورود سیمان به بورس کالا، ساز و کار آن شفاف و دریافت نقدی بهتر شد و بعلاوه توانستیم روی فراوری آن برنامه ریزی کنیم.

عرضه هفته ای 1.3 میلیون تن سیمان در بورس کالا

او اضافه نمود: 88 سال به طور سنتی سیمان فروختیم چند ماه است که مدرن تر می فروشیم. مسائل در حال برطرف است و باید به ما 8 ماه فرصت بدهند تا این فرآیند تکمیل گردد. در حال حاضر حدود 93 درصد کارخانجات سیمان محصول خود را در بورس ارائه می نمایند.

شیخان گفت: از 67 شرکت فراوری عمده سیمان، در مجموع 8 شرکت با فراوری بالای یک میلیون تن سیمان در سال در بورس پذیرفته نشده بودند که در مهلت داده شده از سوی وزارت صمت 3 شرکت اقدام به پذیرش در بورس کردند و تنها 5 شرکت به جای مانده اند.

این مقام مسئول توضیح داد: هفته گذشته از عرضه ای که انجام شد 80 درصد سیمان با قیمت پایه به فروخته شده است. قیمت کیسه 50 کیلویی سیمان درب کارخانه 24 هزار تومان است و به علت هزینه های حمل و سود عامل با نرخ حدود 35 تا 40 هزار تومان به مصرف نماینده می رسد.

او گفت: اگر 70 درصد از دیماند و تقاضای برق کارخانه های سیمان سال جاری تحویل داده می شد، هیچ مسئله ای در عرضه سیمان به وجود نمی آمد. به هر حال در حال حاضر سیمان از طرف فراورینمایندگان و کارخانه ها در بورس کالا عرضه می گردد و خریداران آن هم شرکت های عظیم، عاملان توزیع و پروژه های عمرانی هستند که به وسیله کارگزاران بورسی اقدام به خرید سیمان در بورس کالا می نمایند.

شیخان اضافه نمود: در حال حاضر به طور میانگین هفته ای 1.3 میلیون تن سیمان در بورس کالا عرضه می گردد که حدود 1.2 میلیون تن آن معامله می گردد.

دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان توضیح داد: اگر بازار کشش داشته باشد روزانه تا 2500 تن سیمان در کشور فراوری می گردد. هفته قبل که سیمان در بورس کالا عرضه و بیش از یک میلیون و 200 هزار تن معامله شد.

شیخان اعلام کرد: اگر برق و سوخت کارخانه های سیمان تامین گردد، فراوری هم پایدار خواهد بود، از طرفی به زودی زمستان فرا می رسد و سوخت مازوت جایگزین سوخت گاز می گردد که باید دولت در این زمینه تمهیدات لازم را داشته باشد.

صدور بیش از 10 هزار کد بورسی برای خریداران سیمان

جهرمی، معاون عملیات و نظارت بورس کالا گفت: در حال حاضر 64 شرکت سیمان در بورس کالا پذیرش نموده ایم و سه شرکت هم در نوبت پذیرش قرار دارند که هفته آینده پذیرش آن ها انجام می گردد. در سمت خریداران هم تا به امروز 5100 مشتری سیمان دارای کد بورسی و بعلاوه بیش از 10 هزار کد بورسی حقیقی برای خرید سیمان در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: حجم عرضه سیمان هفته ای 1.5 میلیون تن بوده است که حجم معاملات به 1.3 میلیون رسیده و قیمت سیمان بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا در بورس کالا کشف می گردد.

جهرمی اسم کرد: اگر عرضه سیمان منظم باشد و وزارت صنعت هم سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبار ها را در نظر گرفته تا بر توزیع سیمان نظارت گردد، بازار متعادل می گردد. باید هم زنجیره عرضه سیمان را تکمیل کنیم و هم طرف تقاضا را توسعه دهیم.

او بعلاوه در خصوص عرضه نمایندگان سیمان در فروشگاه های اینترنتی شرح داد: در حال حاضر طبق مقررات وزارت صنعت باید همه فراورینمایندگان سیمان محصول خود را در بورس کالا عرضه نمایند و عمده عرضه سیمان در بورس کالا انجام و کشف قیمت می گردد.

منبع: باشگاه وبلاگ سمیه

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس وبلاگ سمیه بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "عرضه هفته ای 1.3 میلیون تن سیمان در بورس کالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه هفته ای 1.3 میلیون تن سیمان در بورس کالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید