وقتی دندان می شکند

به گزارش وبلاگ سمیه، وقتی در حال گاز زدن میوه یا آجیل هستید . ناگهان احساس درد تیزی به شما دست می دهد که خیلی سریع هم از بین می رود و خوب می گردد و شاید به همین علت آن را فراموش کنید . بعد از این ماجرا مدتی از خوردن بعضی غذا ها اجتناب می کنید یا اینکه غذا را فقط با دندان های یک طرف دهان تان می جوید . آیا چنین ماجرایی برای شما

وقتی دندان می شکند

وقتی دندان می شکند

وقتی در حال گاز زدن میوه یا آجیل هستید . ناگهان احساس درد تیزی به شما دست می دهد که خیلی سریع هم از بین می رود و خوب می گردد و شاید به همین خاطر آن را فراموش کنید . بعد از این ماجرا مدتی از خوردن بعضی غذا ها اجتناب می کنید یا اینکه غذا را فقط با دندان های یک طرف دهان تان می جوید . آیا چنین ماجرایی برای شما اتفاق نیفتاده است ؟ این داستان برای شما آشنا نیست ؟ اگر چنین تجربه ای داشته اید . احتمالا یکی از دندان های شما ترک خورده یا شکسته است...

چرا دندان ترک می خورد و می شکند ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که علل متفاوتی برای ترک خوردن دندان وجود دارد:

جویدن اشیا یا مواد خوراکی سختی مثل آجیل . یخ یا آب نبات.

تصادف و ضربات وارد شده به صورت.

پخش شدن و توزیع نامناسب فشار جویدن روی دندان ها به دلیل اختلالات فک و صورت.

فشار و ضربه به دندان ها.

مواجهه مینای دندان با حرارت بیش از حد بالا یا پایین (خوردن غذا های داغ یا نوشیدن آب یخ) .

شنماینده شدن دندان ها به دنبال انجام بعضی اقدامات دندانپزشکی مثل روت کانال.

به دندان پزشک چه باید گفت ؟

بسیار سخت و حتی گاه برایتان غیر ممکن است که به دندان پزشک بگویید که دقیقا کدام دندان شما درد می کند . گاهی حتی نمی توان معین کرد منشأ درد دندان های بالایی است یا پایینی . این ترک ها معمولا به صورت یک خط بسیار ظریف و باریک مویی شکل هستند و به طور عمودی طول دندان را طی می نمایند . گاهی هم آن قدر ظریف هستند که با چشم عادی دیده نمی شوند و حتی عکس های رادیو گرافی هم قادر به تشخیص آنها نیست . به هر حال می توانید به دندانپزشک خود کمک کنید . اگر به وی بگویید کدام دندان درد می کند که بسیار عالی است و اگر حداقل معین کنید چه زمانی و حوالی کدام منطقه از دهان تان درد دارید . باز هم وی را در تشخیص دندان ترک خورده کمک خواهید داد . حتما به پزشک تان بگویید در صورت مواجهه با گرما . سرما یا مصرف غذا های شیرین . شور یا چسبناک . حدودا کدام منطقه از دندان های شما درد می گیرد.

درد هم دارد ؟

فشاری که هنگام جویدن یا گاز زدن به دندان وارد می آید . باعث باز شدن لبه های ترک از همدیگر خواهد شد . وقتی دهان تان را باز می کنید و عمل جویدن یا گاز زدن متوقف می گردد . فشاری که موجب باز شدن لبه های ترک از یکدیگر شده بود . از بین می رود و دو طرف ترک به یکدیگر برخورد می نمایند و همین برخورد موجب احساس درد تیزی خواهد شد . حتی در مواردی که ترک دندان بسیار کوچک و میکروسکوپی است . باز شدن ترک ممکن است به تحریک پالپ دندان منجر گردد . پالپ دندان بافت نرم حاوی اعصاب و عروق خونی دندان است . اگر ترک دندان منجر به تحریک پالپ گردد . ممکن است دندان نسبت به درد حساس گردد . این حساسیت به صورت احساس درد در مواجهه با گرما یا سرمای بیش از معمول است . اگر بیماری و تخریب پالپ در پی ترک خوردن دندان ایجاد گردد . ممکن است برای باقی نگه داشتن دندان . انجام درمان روت کانال (برداشتن اعصاب و عروق تغذیه نماینده دندان) ضرورت پیدا کند.

شکستن در کمین دندان شماست !

شکستگی دندان های جلویی چیز عجیب و غریبی نیست و اگر زمانی چنین اتفاقی برای شما رخ داد . وحشت نکنید چون هزاران نفر در تمام دنیا هر روز در زمین ورزش پارک ها و یا حین ورزش و بازی در باشگاه های ورزشی زمین می خورند و همین برخورد صورت با زمین موجب شکستگی دندان ها می گردد . وسایل بازی زمین های بازی پارک ها مانند تاب و سرسره موقعیت هایی است که بچه ها بدون محافظ های دهانی و صورتی . با آنها بازی می نمایند و امکان آسیب برای آنها وجود دارد . ورزش هایی دیگر مانند اسکیت و دوچرخه سواری هم . موقعیت هایی هستند که بچه ها را در این موقعیت های دردناک قرار می دهند . علاوه بر این اگر شما فرزندتان را در یک کلاس ورزشی رزمی مانند بوکس . جودو . کاراته و ... ثبت نام نموده اید و او بدون محافظ های دهانی مناسب ورزش می کند باید صدای زنگ های خطر را بشنوید.

از خون ریزی وحشت نکنید

اگر شما در چنین شرایطی قرار گرفتید و نمی دانستید با خون ریزی دهان چه کار کنید . اولین قدم این است که چند عدد دستمال کاغذی تمیز و یا بهتر از آن گاز استریل پیدا کنید و در محل دندان بیرون افتاده در دهان فشار دهید تا خون ریزی متوقف گردد . به طور معمول سه دقیقه فشار کافی است تا خون لخته گردد و خون ریزی متوقف گردد . اگر کودک شما درد داشت از آسپرین استفاده نکنید چون این قرص در انعقاد خون اختلال ایجاد می کند.

درمان

نحوه درمان بسته به محل و میزان ترک بسیار فرق دارد و می تواند از ترمیم های بسیار ساده تا روت کانال متغیر باشد . دندانی که به شدت ترک خورده . حتی گاهی باید کشیده گردد . این موضوع را که برای درمان شما کدام روش مناسب تر است . دندانپزشک شما بهتر از هر کس دیگری معین می کند . پس این کار را به وی محول کنید . به هر حال ترک های بسیار ریز و ظریف شایع بوده . به کرات در دندان ها مشاهده می شوند . چنین ترک هایی معمولا هیچ علامت و مسئله ای برای شما ایجاد نخواهند کرد ؛ اما اگرچه گاهی دندانپزشک ترجیح می دهد درمان خاصی برای آنها در نظر نگیرد . پیگیری شرایط این دندان ها بسیار مهم است و حتما باید در فواصل منظم به دندانپزشک مراجعه کرد و شرایط آنها را مورد آنالیز و پیگیری قرار داد . این پیگیری و کنترل منظم موجب می گردد که دندانپزشک در صورت بروز هر گونه مسئله ای در دندان مزبور . آن را به سرعت و در مراحل اولیه تشخیص دهد و با مناسب ترین درمان ممکن . از پیشرفت آن جلوگیری کند . هر گاه درد در یکی از دندان هایتان حس شد . سعی کنید با آن سمت دهان چیزی نجوید و در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید . گاهی می توان قطعه شکسته را با مواد ترمیمی به دندان وصل کرد ولی در موارد پیشرفته تر احتیاج به عصب کشی و روکش کردن دندان است .

منبع:salamat.ir

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت : sajad2007

منبع: راسخون

به "وقتی دندان می شکند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی دندان می شکند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید