کاهش فشار خون به وسیله مکمل های فیبری مهندسی شده

به گزارش وبلاگ سمیه، محققان استرالیایی نشان داده اند که یک نوع مهندسی شده خاص از فیبر قابل تخمیر می تواند فشار خون را در بیماران مبتلا به فشار خون بالا کاهش دهد.

کاهش فشار خون به وسیله مکمل های فیبری مهندسی شده

کارآزمایی تصادفی سازی شده و کنترل شده با دارونما نشان داده که تنها سه هفته استفاده از مکمل های غذایی، فشار خون را در بیماران مبتلا به فشار خون به میزان داروهایی که در حال حاضر استفاده می شوند، کاهش می دهد.

پزشکان مدت هاست که پیشنهاد نموده اند تغییرات رژیم غذایی باید اولین گزینه برای درمان فشار خون بالا در بیماران باشد. این مداخله به نام DASH (رویکرد رژیمی برای توقف فشار خون بالا) شناخته می گردد و ثابت شده است که در کاهش فشار خون در بسیاری از بیماران فوق العاده موثر است.

با این حال، اینکه DASH دقیقا چگونه فشار خون را کاهش می دهد، هنوز موضوع تحقیقات زیادی قرار گرفته. رایج ترین فرضیه این است که رژیم غذایی تغییرات مفیدی در میکروبیوم روده یعنی باکتری های طبیعی روده ایجاد می نماید و فراوری اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFAs) را افزایش می دهد که در پی آن فشار خون تعدیل می گردد.

فرانسین مارکز، از دانشکده علوم زیستی دانشگاه موناش، چندین سال است که ارتباط بین این متابولیت های SCFA و فشار خون را آنالیز نموده است. مطالعات بالینی قبلی نشان داده است که استات و بوتیرات به ویژه می توانند فشار خون را در حیوانات کاهش دهند.

مطالعات قبلی نشان داده اند که استات و بوتیرات، دو SCFA میکروبی، فشار خون را در موش ها کاهش می دهند. با این حال، این روش بیماران را مجبور می نماید 24 ساعته SCFAs را مصرف نمایند که برای بیماران غیرممکن است.

بنابراین مارکز و همکارانش در صدد برآمدند که بفهمند آیا می توان نوعی فیبر مهندسی شده را برای یاری به میکروب های روده به کار برد تا سطوح بالایی از SCFA های مفید را ارائه دهند. محققان از فیبری معروف به نشاسته ذرت با آمیلوز بالا بهره بردند که با ترکیب استات و بوتیرات می تواند اصلاح گردد. محصول نهایی به عنوان HAMSAB (نشاسته ذرت با آمیلوز بالا استیله و بوتیله شده) نامیده می گردد.

با تخمیر آHAMSAB به وسیله میکروب های روده، حجم بالایی از استات و بوتیرات در روده بزرگ آزاد می گردد. سوالی که این کارآزمایی بالینی قرار بود به آن پاسخ دهد این بود که آیا مکمل HAMSAB در بیماران مبتلا به فشار خون بالا می تواند به طور موثر فشار خون را کاهش دهد یا خیر.

20 شرکت نماینده با فشار خون بالا درمان نشده انتخاب شدند. به مدت سه هفته شرکت نمایندگان مکمل های روزانه HAMSAB یا دارونما مصرف کردند. پ

تعیین شد که در بیمارانمبتلا به پرفشاری خون تحت درمان با HAMSAB، فشار خون سیستولیک 24 ساعته 6.1 میلی متر جیوه کاهش یافته که این معادل یک داروی کاهش دهنده فشار خون است و فواید بالینی مهمی دارد.

آزمایش خون نشان داد که مکمل HAMSAB به طور قابل توجهی سطوح استات و بوتیرات در گردش را افزایش می دهد. این سطوح پلاسما بالاتر از آن بود که به وسیله مداخلات غذایی استاندارد به دست می آید.

محققان متوجه شدند که مکمل های HAMSAB ترکیب میکروبیوم روده هر بیمار را با افزایش سطح باکتری های فراورینماینده استات و بوتیرات تغییر می دهند.

البته تحقیقات نو تنها بر روی گروه کوچکی از افراد انسانیبنا نهاده شده، بنابراین قبل از استفاده بالینی عملی، کارهای بیشتری باید انجام گردد.

تحقیق نو Nature Cardiovascular Research منتشر شده.

منبع: دانشگاه موناش

منبع: یک پزشک

به "کاهش فشار خون به وسیله مکمل های فیبری مهندسی شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش فشار خون به وسیله مکمل های فیبری مهندسی شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید