50 درصدی اقلام زیستی انبارهای هلال احمر تأمین شد

به گزارش وبلاگ سمیه، تهران (پانا) - تقریباً یک سال از ورود ویروس کرونا به کشور می گذرد، اما چند ماهی است که بحث خرید واکسن و فراوری آن در کشور شدت گرفته، جمعیت هلال احمر از جمله نهادهایی است که شاید در مورد خرید یا بحث فراوری به صورت مستقیم دخالتی نداشته باشد، اما قطعاً به عنوان یک نهاد حمایتی در زمینه بهداشت و درمان مسئولیت هایی در این زمینه به عهده دارد؛

50 درصدی اقلام زیستی انبارهای هلال احمر تأمین شد

به گزارش ایران، علاوه بر بحث واکسن و حواشی بیماری کرونا، این جمعیت در بحث بحران هایی مانند سیل و زلزله از آنجا که کشور ما کشوری حادثه خیز است، کارآمدی های مؤثری باید داشته باشد، درباره کم و کیف فرایند کار جمعیت هلال احمر در دوران کرونا، بحث بحران ها و احتیاجها و کمبودهای این جمعیت و فعالیت در اقصی نقاط کشور و همچنین رویکرد هلال احمر در سال 1400 با کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر کشور به گفت و گو نشستیم، که می خوانید:

مدتی است بحث واکسن کرونا ذهن مردم را بشدت درگیر نموده، در این زمینه وزارت بهداشت اقداماتی را انجام داده است، لطفاً بفرمایید جمعیت هلال احمر در این خصوص چه وظایف و مسئولیت هایی بر عهده دارد؟ زمان ورود واکسن خارجی چه تاریخی است و واکسن داخلی از چه زمانی فراوری می گردد، به نظر شما تحریم ها در این زمینه چه آسیب هایی را وارد نموده است؟

بخش فراوری واکسن در مرحله کارآزمایی بالینی است و پیش بینی می گردد، در اواخر بهار سال آینده یا اوایل تابستان در اختیار مردم قرار گیرد. خرید هم از کشورهای هند، روسیه و چین انجام می گردد و از همین ماه یعنی بهمن ماه، واردات به مقدار محدود برای گروه های خاص و پرخطر انجام خواهد شد. البته تمرکز ما مانند بسیاری از کشورها بر فراوری داخلی است، با توجه به اینکه ایران ازجمله کشورهای تراز اول در زمینه فراوری واکسن است، این قضیه برای ما در اولویت نهاده شده است، اما تا آن موقع واردات خواهیم داشت. در مرحله اول یک میلیون دوز واردات داریم، وزارت بهداشت هم حدود 20 میلیون دوز را به عنوان احتیاج کشور اعلام نموده است. بحث تحریم ها و محدودیت ها در جابجایی ارز ممکن است مسائلی به وجود آورد، در این خصوص هیچ وقت سختگیری ها کم نشده، ولی در زمینه واکسن و انتقال ارز هنوز به مشکل جدید بر نخورده ایم؛ در اولین مرحله بناست واردات از کشور چین انجام گردد و فراوری مشترک هم با کوبا داریم، در عین حال ظرفیت کشور برای فراوری واکسن هم نمی تواند ظرفیت بالایی باشد، چون کارآزمایی بالینی فراوری واکسن فرایند ای زمانبر است. فراوری داخلی کشورهای دیگر نیز به صورت محدود انجام می گردد و فکر می کنم از تیرماه و مردادماه قیمت واکسن های خارجی به یک چهارم قیمت کنونی برسند، فعلاً بین عرضه و تقاضا تناسبی وجود ندارد و شاهد قیمت های بالایی هستیم.

هلال احمر در بحران ها نقش ها و کارکرد های مهمی دارد، از آنجایی که کشور ما کشوری توأم با بلایای طبیعی و حادثه خیز است، این جمعیت برای مهار و کنترل چنین بحران هایی با چه مسائلی روبرو است، همچنین در بحث خرید خودروهایی مانند آمبولانس یا خرید بالگرد به کجا رسیدیم؟

ما -به طور معمول - در کشور هر 5 سال یک بار شاهد بحران های ملی بوده ایم که هرکدام کشور، منطقه و جهان را تحت تأثیر قرار دادند. زلزله بم و سیل های اخیر سبب شد خسارات زیادی به کشور وارد گردد، به خاطر تحریم ها هم با محدودیت های اقتصادی روبرو بودیم که سبب ایجاد مسائلی می شدند، با این همه تکیه اصلی ما بر نیروهای همراه است؛ جمعیت 9 هزار نفری رسمی و دو میلیون جوان و داوطلب در بحران ها حضوری فعال دارند. البته به تناسب حوادثی که پی در پی در کشور به وجود آمده، منابع جمعیت افزایش نداشته، در ابتدای مدیریتم شاهد بودم که انبارها بشدت خالی شده بودند، موجودی انبارها بر اساس شاخص جمعیتی چیزی در حدود 2 درصد باید باشد اما در بعضی جاها این رقم به 4 دهم درصد یا در تهران به 9 دهم درصد رسیده بود، در این خصوص درخواستی به رئیس جمهوری دادیم و گزارشی از این شرایط ارائه کردیم، مبالغی را ایشان در نظر گرفتند و 500 میلیارد تومان در اختیار ما قرار دادند تا اکنون هم اقلام زیستی، چادر و مواد غذایی با بخشی از این مبلغ تهیه شده، البته بخشی از آن تا به امروز دریافت نشده است، با مبالغی که در اختیار داشتیم 45 تا 50 درصد از موجودی انبارها نسبت به شاخص جمعیتی تکمیل شد. خوشبختانه اعتبارات متناسب سازی شده، سازمان برنامه و بودجه هم درصدی را به ما تخصیص دادند و از این طریق هم کسری 600 میلیارد تومانی در سال 96 تا اندازه ای جبران می گردد، در مورد واردات خودروهای یاری دار و آمبولانس خارجی هم مجوز 900 خودرو را اخذ کردیم، با توجه به اینکه از پنج سال پیش تا به امروز خرید خودرو نداشتیم، با مبالغی که در اختیارمان قرار گذاشته شده، در دوره ای سه ساله به طور تدریجی واردات خودرو خواهیم داشت، به میزان 40 تا 50 دستگاه هم تا خاتمه سال خریداری خودرو داریم. در زمینه بالگردها هم که در زمان بحران ها بسیار مؤثر هستند، در ابتدای مدیریت من 7 تا 8 ففرایند از 24 ففرایند بالگردی که داشتیم، زمینگیر بودند، اما اکنون سه ففرایند از آنها به چرخه عملیاتی بازگشته اند. در زمینه خرید بالگرد بعد از دوسال معطلی با اینکه پنج سال پیش پول پرداخت شده بود با یک شرکت روس خرید را نهایی نموده و تا چند روز آینده قرارداد می بندیم. 500 میلیارد تومان هم دولت در مورد تجهیزات بالگرد در اختیار ما قرار داده، در این زمینه از رئیس جمهوری و سازمان برنامه وبودجه سپاسگزار هستیم که کارها را با این سرعت پیش بردند، هرچند امیدواریم ملت ما درگیر بحران های جدید نگردد.

هلال احمر سه دوره کمپین نذر آب را در استان های محروم برگزار نموده، آیا این طرح باز هم ادامه دار خواهد بود و سال جاری هم این طرح را خواهیم داشت؟

نذر آب سه دوره برگزار شده و تفاوت بارزی هم با دو کمپین قبلی داشت، آن هم اتکای کامل به خیرین بود.12 استان در این طرح در 4 استان خدمات ارائه دادند، تأمین آب آشامیدنی، تأمین مخازن آب، یاری های درمانی و معیشتی از شاخصه های این کمپین ها هستند، جالب اینجاست که حتی بلیت های رفت و برگشت پزشکان و نیروها هم توسط آژانس های گردشگری ارائه شد و در کل خیرین کاملاً فعال بودند. سال آینده هم با توجه به تنش آبی قطعاً این طرح را دنبال خواهیم کرد، خوشبختانه، کرونا باعث نشد که نذرآب، متوقف گردد.

گزارش ها نشان می دهد که خیرین در دوران کرونا در کنار نیروهای هلال احمر یاری های قابل توجهی داشتند؟ مثلاً در حادثه زلزله کرمانشاه دیدیم که کار خیرین منسجم نبود، امروز این تعاملات به کجا رسیده است؟

در مورد خیرین در دوران کرونا، یاری ها خیلی منسجم شده، فقط در یک فقره بیش از 5000 کپسول اکسیژن در اختیار افراد احتیاجمند نهاده شد و صندوق هایی هم در تهران و استان ها داریم که کپسول، ویلچر و واکر به طور امانی در اختیار مردم قرار می دهند. حدود 500 دستگاه اکسیژن ساز هم در دوران کرونا تهیه شده و در اختیار مردم و دانشگاه ها نهاده شد، در نهایت بعد از زلزله کرمانشاه سعی شده جمع آوری یاری های خیرین ساماندهی گردد. در بحث کرونا هم به 40 مؤسسه خیریه مجوز جمع آوری یاری را ارائه دادیم و به صورت مرتب و دوره ای جلساتی را برگزار کردیم که در آن جلسات مسائل آنالیز شوند و همه خیرین هم با ما همکاری های مستقیم دارند.

از آنجایی که هلال احمر در شهرستان ها و روستاهای دورافتاده، از نقاط قوت آن مناطق به شمار می فرایند، لزوم آموزش ها امری حیاتی هستند، در این زمینه چه اقداماتی داشتید؟ کمی هم درباره خانه های هلال احمر شرح دهید.

در مناطق دور افتاده در استان ها، چندین خانه هلال احمر افتتاح شده تا خاتمه دولت 5 هزار خانه هلال احمر فعال خواهند شد و در این مناطق هم تجهیزات به طور نسبی ارائه می شوند. در حال حاضر هم 530 شعبه در کل کشور به صورت روزمره در حال ارائه خدمات و آموزش های لازم به مردم هستند، تا مردم آمادگی نسبی برای روبروه با بحران ها را داشته باشند. در مورد آموزش هم تفاهمنامه هایی با وزارت آموزش و پرورش برای آموزش به بیش از 15 میلیون دانش آموز و همچنین ستاد مشترک نیروهای مسلح در زمینه آموزش در 40 پادگان در کل کشور و همچنین مراکز دانشجویی و دانشگاه ها داشتیم.

با آغاز کار شما، جمعیت چه تغییراتی کرد واینکه مهم ترین مسائل در این حوزه چه بودند؟

من قبلاً هم در هلال احمر فعال بودم، هر چقدر این نهاد بی حاشیه تر باشد و بتواند از هم افزایی دیگران استفاده کند، می تواند مؤثرتر عمل کند، در ابتدا بدون پیشداوری، شرایط موجود را آنالیز کردیم و در حال حاضر مانورهای سفر لحظه ای را تقریباً هر هفته برگزار می کنیم، با توجه به شرایط خالی بودن انبارها سعی کردیم تا حد قابل توجهی مسائل را در زمینه انبارها مرتفع کنیم، در نهایت هم باید بدانیم که بدون هیچ حاشیه و دغدغه ای به سمت مدیریت بحران برویم؛ امروز دغدغه مدیریتی وجود ندارد و خوشبختانه در بحث جذب نیرو هم مثبت عمل شده و تا به امروز 800 نفر از نیروهای امدادگر جذب شده اند و دریافتی آنها هم به بیش از سه و نیم میلیون تومان می رسد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "50 درصدی اقلام زیستی انبارهای هلال احمر تأمین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "50 درصدی اقلام زیستی انبارهای هلال احمر تأمین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید