توانبخشی شناختی اختلال گفتار در بیماران سکته مغزی

به گزارش وبلاگ سمیه به نقل از ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی، دکتر میرهادی سید عربی عضو هیات علمی دانشگاه تبریز گفت: سکته مغزی یکی از علل اصلی مرگ و میر و ایجاد ناتوانی در سنین مختلف به ویژه در بزرگسالی محسوب می گردد.

توانبخشی شناختی اختلال گفتار در بیماران سکته مغزی

وی با بیان اینکه از این رو پژوهشی با هدف توانبخشی شناختی اختلال گفتار دربیماران سکته مغزی را اجرایی کردیم، اضافه نمود: این پژوهش نشان داد که با استفاده از شکل و محل قرارگرفتن الکترود ها و عبور مقدار جریان دهی برحسب مشخصات و آناتومی بیماران مبتلا به سکته مغزی در جمجمه آنان، می توان نسبت به بهبود افزایش توانبخشی شناختی اختلال گفتار در این گروه بیماران امیدوار بود.

مجری این طرح پژوهشی خاطر نشان کرد: بعضی ازافرادی که دچار سکته مغزی می شوند ممکن است با اختلالات زبانی (آفازیا) روبرو می شوند که دراین حالت آنها توانایی فراوری کلام یا درک زبان را ندارند یا آنکه با هر دو مشکل روبرو خواهند شد.

وی یادآور شد: دراین طرح ابتدا با اجرای روش های مختلف بر روی بیماران مبتلا به سکته مغزی و اختلال آفازیا از بیمارستان امام رضا (ع) تبریز و مقایسه آن ها ، راهکارهای مناسب جهت تشخیص ضایعه انتخاب شد و با ارائه شیوه های پیشنهادی این فرآیند به خوبی بهبود پیدا کرد.

مجری این طرح تحقیقاتی مطرح نمود: نتایج مطالعات و شبیه سازی در فرایند آزمایشات و آنالیز های میدانی روی تصاویر MRI مغزی چند بیمار سکته مغزی مبتلا به آفازیا بواسطه شکل های الکترودی مختلف و بعلاوه جریان دهی متفاوت نشان داد که اجرای این اقدامات می تواند باعث بهبود فرآیند توانبخشی شده و مقدار مؤثر بودن آن را به طور چشمگیری افزایش دهد.

وی با بیان اینکه نتایج این طرح پژوهشی درنشریات معتبربین المللی منتشرشده است، اضافه نمود: نتایج بدست آمده از اجرای این طرح پژوهشی نشان می دهد، بهبود قدرت تکلم بیماران تحت درمان با دستگاه بیشترازبیماران بدون دریافت این شیوه درمانی است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "توانبخشی شناختی اختلال گفتار در بیماران سکته مغزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توانبخشی شناختی اختلال گفتار در بیماران سکته مغزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید