معرفی باغ شاهزاده به 35 زبان زنده جهان

به گزارش وبلاگ سمیه، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با تاکید بر اهمیت معرفی باغ شاهزاده کرمان در سطح جهانی گفت: اطلاعات این بنای تاریخی از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به 35 زبان زنده جهان ترجمه و منتشر شده است. این خبر در بخش معرفی باغ شاهزاده به 35 زبان زنده جهان جای دارد.

معرفی باغ شاهزاده به 35 زبان زنده جهان

غلامرضا فرخی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه نمود: باغ شاهزاده ماهان کرمان در سال 1390 به عنوان سیزدهمین اثر ایرانی در لیست میراث جهانی یونسکو و در نقشه توریستی این سازمان به ثبت رسیده است.

وی گفت: حفظ و نگهداری باغ شاهزاده ماهان به عنوان یک اثر جهانی برای یونسکو و توریست پذیر بودن این اثر غیرمنقول، در اولویت کاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی استان واقع شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی استان کرمان بعلاوه از شروع عملیات لایروبی باغ شاهزاده ماهان اطلاع داد و اضافه نمود: لایروبی حوض های این باغ با برنامه 2 بار در سال اجرا می گردد و 2 هفته زمان می برد.

باغ شاهزاده ماهان یا باغ شازده ماهان یکی از باغ های تاریخی ایران به شمار می رود. این باغ در حدود 2 کیلومتری شهر ماهان و در نزدیکی شهر کرمان جای گرفته و مربوط به خاتمه دوره قاجاریه است.

این اثر در تاریخ 14 آبان 1353 با شماره ثبت 1012 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در سال 2011 در نشست سی و پنجم میراث جهانی یونسکو به همراه هشت باغ ایرانی دیگر در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

این باغ مهم برای یونسکو مساحتی نزدیک به 3/5 هکتار دارد. دو مجموعه شرقی و غربی دارد. کوشک یا همان عمارت های آن بسیار زیباست و به صورت دو اشکوب ساخته شده و سر در آن از معماری زیبایی برخوردار است که آن را از سایر باغ های ایرانی برجسته می سازد. در باغ فواره ها یا آبفشان هایی نیز وجود دارد که در درازای باغ قرار دارند و از زیباترین فواره های باغ های ایرانی هستند. فواره های باغ شاهزاده بر پایه نیروی اختلاف ارتفاع کارکرد دارند. درازای باغ شاهزاده کرمان 407 متر و پهنای آن 122 متر است، و از این رو بزرگترین و زیباترین باغ تاریخی ایرانی محسوب می گردد. این باغ در بیشتر سال و به ویژه در فصل تابستان و بهار بازدیدکنندگان پرشماری دارد.

این باغ از نمونه باغ تخت های ایرانی است و در زمینی مستطیلی شکل به مساحت پنج و نیم هکتار بنا شده و دارای سردر ورودی بسیار زیبایی است. بناهای باغ عبارتند از کوشک اصلی یعنی سکونتگاه دائمی یا فصلی مالک که در انتهای سربالایی باغ واقع شده است. سردر خانه در ورودی باغ به صورت بنایی خطی جبهه ورودی باغ را اشغال کرده و در دو طبقه بنا گشت. طبقه بالای این سردر دارای اتاق هایی است که برای زندگی و پذیرایی پیش بینی شده اند. سایر بناهای خدماتی باغ از حصار اصلی استفاده کرده و به صورت دیواری مرکب بناهای مختلف خدماتی را در نقاط مناسب در خود جای داده است. این باغ علاوه بر سردر شامل عمارت شاه نشین و حمام نیز می باشد. در حال حاضر قسمت شاه نشین، به یک رستوران تبدیل شده و به وسیله بخش خصوصی اداره می گردد.

منبع: ایرنا

منبع: همگردی

به "معرفی باغ شاهزاده به 35 زبان زنده جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی باغ شاهزاده به 35 زبان زنده جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید