مواد غذایی موثر بر خلق و خو

به گزارش وبلاگ سمیه، آیا می دانید که مصرف بعضی مواد غذایی می توانند حس آرامش بهتری به شما دهند و خلق و خوی مطلوبی را برای شما به ارمغان آورند و بعلاوه مصرف بعضی خوراکیها باعث بداخلاقی شما شوند؟ در ادامه همراه ما باشید تا با این مواد غذایی آشنا شوید.

مواد غذایی موثر بر خلق و خو تحقیقات محققان علوم تغذیه و سلامت نشان داده که دریافت بعضی مواد غذایی و مواد مغذی می توانند در بهبود خلق و خو نقش موثری داشته باشند. از جمله این مواد مغذی و غذایی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

ویتامین B12از آنجا که ویتامین B12 برای ساخت دوپامین و سروتونین درمغز لازم می باشد و مقادیر پایین این ویتامین می تواند منجر به افسردگی گردد. پس سعی کنید منابع ویتامین B12مثل غذاهای دریایی بخصوص ماهی قزل آلا و سالمون را در رژیم غذایی خود بیشتر استفاده نمایید. بعلاوه گوشت، مرغ، محصولات لبنی و غلات غنی شده را در برنامه غذایی خود قرار دهید، چون که از منابع غنی این ویتامین هستند.

اغلب افراد افسرده، غمگین و ناراحت هستند این مساله به این علت است که داروهای ضد افسردگی می توانند سطح ویتامین B12 را در بدن کاهش دهند. البته این کاهش ویتامین B12با مصرف مکمل آن زیر نظر پزشک در عرض 3 ماه قابل جبران است.

گردو و دانه کتانانواع مغزها و دانه ها، بخصوص گردو و دانه کتان به خاطر این که سرشار از اسید آلفالینولنیک هستند، می توانند تاثیرات فوق العاده ای بر بهبود سطح خلق و خو داشته باشند. در واقع پایین بودن اسید آلفا لینولنیک می تواند احتمال بروز یا شدید کردن افسردگی را در فرد افزایش دهد. البته سطح پایین اسید آلفا لینولنیک می تواند بر سطح دوپامین که عامل شادی است تاثیر بگذارد و آن را در مغز کاهش دهد و یا این که حتی سطح سروتونین را که مانع از خشم و عصبانیت است را کم کند. اما مصرف منظم گردو و دانه کتان مانع از بروز این مسائل می گردد.

تربچهبا تحریک آزادسازی دوپامین و نوراپی نفرین می تواند باعث بهبود خلق و خو گردد.

زردآلودر میان میوه ها، زردآلو این توانایی این را دارد که خلق و خو را تقویت کند و باعث شادی بیشتر گردد. چون سرشار از ویتامین B6 است. در واقع زردآلو حاوی آنتی اکسیدان های مهمی مانند بتاکاروتن، لوتئین و آگزانتین هست که بالا رفتن این مواد در بدن باعث بهبود خلق و خو می گردد.

ماست کفیراین نوع ماست حاوی باکتری های پروبیوتیک می باشد. مطالعات محققان نشان داده خانم هایی که 2 بار در روز از ماست کفیر استفاده می نمایند، به علت سود بردن از باکتری های پروبیوتیک موجود در این ماست ها، کمتر دچار استرس می شوند.1

ماهی نمک سودشدهشاه ماهی هورمون سروتونین را تأمین نموده و بعلاوه سرشار از اسید های چرب امگا 3 است که گفته می گردد به بهبود افسردگی خفیف یاری می نماید.

میوه خشک شده این میوه ها حاوی تریپتوفان و منیزیم هستند که قدرت غلبه بر استرس را تقویت می نمایند.

تخم مرغتخم مرغ یکی از غذا های غنی از ویتامین D است که به تولید سروتونین یاری می نماید.

سویااین ماده غذایی یک منبع پروتئین با کیفیت بالا بوده و بعلاوه حاوی تریپتوفان است.

شکلاتشکلات ها حاوی تریپتوفان هستند که به بهبود خلق و خو یاری می نماید، اما در مصرف آن ها نباید زیاده روی گردد، زیرا حاوی میزان زیادی قند و چربی است.

فلفل تنداین ماده حاوی کپسایسین است، این ماده، ترکیب موثری در فلفل است که باعث تند شدن آن می گردد. اندورفین در پاسخ به تحریک ناشی از غذای تند به طور طبیعی در بدن آزاد می گردد.2

موزثابت شده که موز، سرشار از منیزیم بهبود دهنده خلق و خوی ، پتاسیم تولید نماینده انرژی و ویتامین B6 است. خوردن یک موز برای صبحانه، قطعاً شروع خوبی برای روز است. ویتامین B6 برای سنتز انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و سروتونین لازم است. ویتامین B6 بعلاوه یک داروی متداول برای درمان سندرم قبل از قاعدگی می باشد.

اسفناجشاید آهن موجود در این سبزی، باعث قوی شدن ملوان زبل شده باشد، اما این محتوای فولات اسفناج است که او را شاد نگه داشته است. مطالعاتی وجود دارند که افسردگی را با کمبود فولات در بدن مرتبط دانسته اند.

بوقلمونبوقلمون فقط برای تعطیلات نیست. ترکیب کم چرب و با پروتئین بالای آن، یک منبع خوب از تریپتوفان، سلنیوم و ویتامین B6 می باشد. تریپتوفان برای تولید نیاسین بهبود دهنده خلق و خو و سروتونین لازم است. بعلاوه به عنوان یک آرام بخش ملایم عمل نموده که به بهبود خواب و استراحت یاری می نماید.3

چند ماده تشکیل دهنده مهم وجود دارند که باید برای جلوگیری از بداخلاق شدن و نوسانات خلقی از آنها اجتناب کنید. تعیین شده است که هر یک از این مواد تشکیل دهنده روی خلق و خوی شما تأثیر منفی می گذارند.

شکراین فهرست طبیعتا باید با شکر شروع گردد. شکر تقریبا در تمام چیزهایی که ما می خوریم، وجود دارد، چه متوجه آن بشویم و چه نشویم. غذاهای تولید شده و بسته بندی، پر از شکر هستند، حتی اگر زیر عناوین مختلفی مانند شربت ذرت، ساکارز، دکستروز، فروکتوز یا لاکتوز پنهان گردد.

همانطور که می دانید شکر باعث مسائل سلامتی بسیاری می گردد. دیابت، برجسته ترین بیماری است که با مصرف قند و شکر مرتبط است اما مصرف شکر می تواند در افزایش وزن، مسائل تیروئید و افسردگی نیز نقش داشته باشد. به منظور جلوگیری از این مشلکات، غذاهای سالم و برپایه میوه را انتخاب کنید. اگر مجبورید در آشپزی از شکر بهره ببرید، شکر نیشکر را جایگزین شکر معمولی کنید.

آرد سفیدهمه ما شنیده ایم که آرد سفید برای سلامتی مضر است، با اینحال آرد سفید همچنان به بسیاری از محصولات مصرفی روزانه ما رخنه می نماید.

حتی اگر بتوانید به طور کامل از نان سفید اجتناب کنید، ممکن است آرد سفیدی که به عنوان غلیظ نماینده در سوپ ها یا سس ها به کار می رود را مصرف کنید.

کالری های پوچ و سطوح بالای گلوکز در آرد سفید، هردو باعث نوسانات خلقی شدید و بعلاوه حملات گرسنگی می شوند، چون شما را بدرستی سیر نمی نمایند. به جای آرد سفید، غلات کاملی مانند جو، ارزن، جودوسر و کینوآ را انتخاب کنید.

آسپارتامآسپارتام به یکی از شیرین نماینده های متداول در محصولات بدون شکر تبدیل شده است. خبر بد این است که آسپارتام درواقع از شکر بهتر نیست. از آنجا که بدن ما برای تولید مواد شیمیایی ساخته نشده است، آسپارتام می تواند باعث سردرد، مسائل گوارشی و تشنج گردد. به جای استفاده از جایگزینی مانند آسپارتام، غذای تان را با گزینه های ارگانیک و کامل مانند عسل خام یا شکر نارگیل شیرین کنید.

MSGمونوسدیم گلوتامات به طور گسترده ای به وسیله تولیدنمایندگان موادغذایی بسته بندی به منظور تقویت طعم و افزایش ماندگاری مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده که در بیشتر مواد غذایی بسته بندی از چیپس گرفته تا غذاهای منجمد وجود دارد، می تواند باعث سبکی سر، تهوع و اضطراب گردد.

برای آنکه خلق و خوی بهتری داشته باشید، محصولات ارگانیک یا گزینه هایی را انتخاب کنید که روی آن عبارت عاری از MSG درج شده است. FDA، تولیدنمایندگان را به آوردن MSG در فهرست مواد تشکیل دهنده ملزم نمی نماید، بنابراین باید مراقب باشید که چه محصولی را انتخاب می کنید.

روغن های هیدروژنهروغن هیدروزنه، ماده دیگری است که برای افزایش ماندگاری محصولات بسته بندی به کار می رود. خطر روغن هیدروژنه آن است که باعث ایجاد چربی ترانس در غذا می گردد که تأثیر مستقیمی روی کلسترول و وزن شما دارد، چون هضم آن سخت تر است. بااستفاده از روغن های سالمی مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون فوق بکر از حس گیجی و پریشانی ناشی از مصرف روغن های هیدروژنه اجتناب کنید.

رنگ های خوراکیاگرچه رنگ های بسیاری برای افزایش طعم و رنگ غذاها به آنها اضافه می شوند اما بعضی از آنها می توانند خطراتی برای سلامتی شما ایجاد نمایند. به عنوان مثال قرمز شماره 40 با حساسیت شدید و ADHD مرتبط است. در حالی که زرد شماره 5 با واکنش های آلرژیک و آسم در ارتباط است. با انتخاب محصولات طبیعی و ارگانیک بدون رنگ مصنوعی، از این مواد غیرضروری اجتناب کنید.4

پی نوشت:

1.www.beytoote.com

2.www.salamatnews.com

3.www.fitnessmagazine.ir

4.www.rastineh.com

منبع: راسخون

به "مواد غذایی موثر بر خلق و خو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی موثر بر خلق و خو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید