نگاهی به محصول نو سایپا؛ شاهین ایرانی کی به پرواز در می آید؟ مشخصات فنی و موتور سایپا شاهین

به گزارش وبلاگ سمیه، سایپا شاهین یا همان رهام، یک سدان جمع و جور شهری است که نخستین مرتبه در نمایشگاه خودرو شیراز 1397 به نمایش عایدی و برگی دیگر به دفتر محصولات ملی سایپا افزود. این محصول بر پلتفرم sp100 سایپا پایدار شده و قرار است از سال 1399 تا حداکثر 1400، روانه بازار کشورمان گردد.

نگاهی به محصول نو سایپا؛ شاهین ایرانی کی به پرواز در می آید؟ مشخصات فنی و موتور سایپا شاهین

سایپا شاهین هم در ظاهر و هم در باطن شباهت های فراوانی به خودروی چینی ولکس سی 30 دارد؛ چرا که بر اساس اطلاعات منتشر شده، این محصول در واقع بر پلتفرم به روزآوری شده نسل قبلی تویوتا یاریس راسخ شده که در ولکس سی 30 هم مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه نگاهی به معینات ظاهری و فنی این سدان نو سایپا خواهیم انداخت. لطفا با وبلاگ سمیه همراه باشید.

طراحی سایپا شاهین

به جرأت می توان گفت: سایپا شاهین زیباترین خودرو بومی فراوری شده به وسیله سایپا است که از طراحی هماهنگ و در عین حال نسبتا مجذوب کننده و خوش تراشی در قیاس با سایر محصولات این خودروساز بهره می برد. علی رغم تشابه فرم کلی بدنه به سدان چینی ولکس سی 30 و یا حتی برلیانس اچ 230، مواردی نظیر: طراحی ساده و نسبتا حجیم چراغ ها در کنار جلوپنجره مزین به نوار های کرومی و طرح تقریبا اسپرت قسمت پایینی سپر، چهره ای مصمم، مهربان و متمایز از خودرو های یاد شده را برای این سدان ایرانی رقم زده اند.

حجم پردازی های پروفیل جانبی در تطابق با خطوط نقش بسته بر درپوش موتور، سعی در کاهش سادگی این بخش ها و افزایش ویژگی های بصری ورزشکارانه در ظاهر شاهین داشته اند. در نمای عقب هم شاهد فرم مناسب چراغ های دو تکه در کنار طراحی معقول درب صندوق و سپر عقب هستیم که جاذبه های دیداری این محصول سایپا را بهبود بخشیده و می توان گفت که کمتر اثری از ناهماهنگی در آن ها به چشم می خورد.

درون کابین سایپا شاهین شاهد طراحی ساده، اما تقریبا زیبا و مناسب داشبورد هستیم که در قیاس با سایر فراوریات سایپا نظیر ساینا و کوییک، از شاخصه های دیداری بسیار هماهنگ و دلچسب تر برخوردار شده است. طراحی خوش فرم غربیلک فرمان و حالت اسپرت پنل کیلومتر تعداد پشت آن هم از جمله نقاط قوت طراحی داخلی کابین سایپا شاهین به تعداد می فرایند.

با توجه به آن که سایپا شاهین هنوز به وسیله کارشناسان و اهالی رسانه مورد آنالیز تخصصی قرار نگرفته است، نمی توان به طور دقیق در خصوص گنجایش فضای کابین آن اظهارنظر کرد؛ اما با این وجود به نظر می رسد گنجایش فضای داخلی این محصول برای نشستن چهار سرنشین با قد میانه، کافی و به اندازه خواهد بود. نفر پنجم هم اگر کودک باشد، احتمالا پس از نشستن در کابین شاهین دچار تنگنای خاصی نخواهد شد. بعلاوه ظرفیت 420 لیتری صندوق عقب سایپا شاهین فضایی نسبتا وسیع و جادار را برای قرار دادن اسباب و وسایل یک مسافرت خانوادگی چهار تا پنج نفره فراهم آورده است.

معینات فنی و موتور سایپا شاهین

سایپا شاهین یا رهام در ابتدا قرار بود به پیشرانه 1.65 لیتری برلیانس اچ330 با قدرت 114 بخار و گشتاور 154 نیوتن متر مجهز گردد، اما به علت مسائل ناشی از تحریم ها و تعلیق همکاری شرکت های خارجی با صنعت خودروسازی ایران، سایپا تصمیم گرفت تا نسخه توربوشارژ پیشرانه 4 سیلندر ساینا و کوییک را جایگزین پیشرانه چینی مذکور کند.

موتور BM15-T سایپا از نوع چهار سیلندر توربو شارژ 8 سوپاپ به حجم 1.5 لیتر بوده و قادر به فراوری 108 اسب بخار قدرت همراه با 165 نیوتن متر گشتاور است. گفته شده جعبه دنده اتوماتیک سایپا شاهین از سوی شرکت کره ای HPT ساخته و تامین خواهد شد؛ اما با توجه به مسائل پیش آمده، حضور جعبه دنده های کره ای در شاهین ایرانی چندان قطعی به نظر نمی رسد.

به هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که در نهایت چه نوع جعبه دنده ای روی نسخه اتوماتیک سایپا شاهین نصب خواهد شد. بعلاوه نمونه دستی این خودرو هم به یک گیربکس 5 سرعته مجهز خواهد شد که احتمالا تفاوت چندانی با نمونه های موجود در ساینا و کوییک نخواهد داشت.

آپشن های رفاهی-ایمنی سایپا شاهین

بر اساس اطلاعات موجود سایپا شاهین قرار است در چندین تیپ مختلف به صورت دستی و اتوماتیک روانه بازار گردد که البته در شرایط فعلی جزئیات مرتبط با امکانات و آپشن های این تیپ ها به صورت رسمی معین نشده است.

با این وجود می توان به حضور امکانات زیر در نسخه فول آپشن سایپا شاهین اتوماتیک امیدوار بود:

ترمز های دیسکی، ترمز ضد قفل ABS، کنترل پایداری، سامانه کمکی ایستایی در سربالایی، حسگر فشار باد تایر، کروز کنترل، فرمان برقی حساس به سرعت، تهویه مطبوع، جایگاه با قابلیت تنظیم برقی، کمربند ایمنی پیش کشنده، شش عدد کیسه هوا، سامانه هشداردهنده نزدیک شدن به مانع، دیلایت، ورود و استارت بدون احتیاج به کلید، نمایشگر لمسی 7 یا 10 اینچی، سانروف، روکش جایگاه چرمی.

پیش فروش شاهین از کی شروع می گردد؟

پیش از شیوع ویروس کرونا در ایران، سایپا برنامه داشت تا در اسفند 98 محصولات نوش را برای سال 1399 رونمایی کند و از سویی نمونه نهایی و قابل عرضه شاهین را معرفی نماید. اما توسعه کرونا باعث بر هم خوردن فرایند معرفی و عرضه محصولات نو سایپا شد و برای همین این شرکت، سعی دارد تا به وسیله رسانه های جمعی معرفی و بازاریابی سایپا شاهین را به صورت مجازی انجام دهد.

برنامه قبلی سایپا این بود تا اولین مرحله پیش فروش شاهین در هفته آینده و به مناسب نیمه شعبان برقرار گردد. اما با توجه به مسائل مربوط به کرونا و تغییر جزئی برنامه ها، محتمل است که فروش این سدان نو با چند روز تاخیر شروع گردد. به هر حال می توان گفت که به احتمال بسیار زیاد، سایپا شاهین تا خاتمه فروردین 1399 به فروش می رسد و مشتریان می توانند به صورت اینترنتی مراحل پیش خرید این خودرو را انجام دهند.

جمع بندی درباره سایپا شاهین

سایپا شاهین یکی از معدود فراوریات بومی سایپا محسوب می گردد که علاوه بر بهره مندی از ظاهری زیبا و نسبتا به روز، از توان فنی معقول و امکانات رفاهی تقریبا شایسته ای بهره مند شده است. نکته مورد بحث آنجاست که سایپا می خواهد در ازای فروش این سدان جمع و جور چه اندازه مبلغی را از مشتریان ایرانی طلب کند؟ قابل پیش بینی خواهد بود که اگر قیمت گذاری مناسبی روی این خودرو صورت بپذیرد، سایپا شاهین قادر است با کمترین دشواری به جایگاهی نسبتا مطلوب در بازار نه چندان متنوع خودرو های مالی حاضر در کشورمان دست یابد.

منبع: فرارو

به "نگاهی به محصول نو سایپا؛ شاهین ایرانی کی به پرواز در می آید؟ مشخصات فنی و موتور سایپا شاهین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به محصول نو سایپا؛ شاهین ایرانی کی به پرواز در می آید؟ مشخصات فنی و موتور سایپا شاهین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید