340 هزار دانش آموز تحت پوشش طرح خرید خدمات آموزش، اجرای نظام 3-3-6 منجر به کمبود معلم شد

به گزارش وبلاگ سمیه، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره خصوصی سازی گفت: باید تعریف دقیقی داشته باشیم که منظور از خصوصی سازی چیست؟ ما نمیتوانیم طبق قانون به این سمت برویم. موضوع خرید خدمات آموزشی است و شرایطی هم برای آن وجود دارد. حدو 13 هزار و 200 معلم خرید خدمت داریم که 340 هزار دانش آموز را در سطح کشور تحت پوشش دارند. ما به دلیل اجرای نظام شش- سه- سه دچار کمبود معلم شدیم و از این شیوه استفاده کردیم.

340 هزار دانش آموز تحت پوشش طرح خرید خدمات آموزش، اجرای نظام 3-3-6 منجر به کمبود معلم شد

به گزارش وبلاگ سمیه، علی الهیار ترکمن در برنامه به وقت ایران شبکه آموزش سیما درباره بودجه مصوب آموزش و پرورش در سال 99 و لایحه تنظیمی بودجه برای سال 1400 و میزان مبتنی بودن آن بر سندتحول و کاهش تمرکز در آموزش و پرورش گفت: درنظر همه متخصصان توسعه و برنامه ریزان فرهنگی و اجتماعی، آموزش و پرورش نقش مهمی در اعتلای جامعه دارد. اما سوال اساسی این است که چه طور باید این اهمیت را به آموزش و پرورش بدهیم؟

وی اضافه کرد: چه عواملی باعث می گردد نتوانیم این اهمیت را در رده خودش برای آموزش و پرورش اعمال کنیم؟

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بودجه را باید در یک تاریخچه ای تحلیل کرد گفت: سابقه آموزش رسمی در کشور ما به 200 سال گذشته و تاسیس دارالفنون باز میگردد. در آن موقع محل تامین بودجه دارالفنون محکم و پایدار بود.

الهیار اضافه کرد: 100 سال قبل با تاسیس دارالمعلم، تمام منابع در دولت دیده شد. از همان زمان به این سو، بستر تامین بودجه آموزش و پرورش کاملا دولتی شد و نتوانستیم قابلیت بودجه ای پایدار برای آن ایجاد کنیم؛ بلکه فقط پول تزریق کردیم. باید آموزش و پرورش به یک منبع تامین منابع پایدار مانند جی دی پی متصل گردد.

وی تاکید نمود که اگر حرکتی در راستای تامین منابع پایدار و مقررات زدایی انجام ندهیم، اجرای اسناد در حد کاغذ باقی می ماند.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بنده خودم کارشناسی هستم که به علت یابی معتقدم تا معلول یابی اظهار کرد: یکی از معضلات ما نداشتن تفکر سیستمی در آموزش و پرورش است و در بسیاری موارد روی معلول ها متمرکز می شویم تا روی علت ها. اکنون آموزش و پرورش از این پدیده رنج می برد.

الهیار در پاسخ به این گفته حاجی بابایی، وزیر اسبق آموزش و پرورش مبنی بر اینکه در سال 91 وزیر آموزش و پرورش بودم و بودجه وزارتخانه 15.18 درصد بودجه عملیاتی دولت بود. سال 1397 این رقم به 11.82 درصد رسیده است گفت: امکان ندارد سهم بخشی از بودجه کاسته گردد؛ زیرا ماهیت افزایشی دارد و این نحوه توزیع است که سهم را مشخص می نماید. در لایحه 99 سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت 13.7 درصد بود که در کمیسیون تلفیق به 12.5 درصد کاهش یافت.

وی درباره خصوصی سازی گفت: باید تعریف دقیقی داشته باشیم که منظور از خصوصی سازی چیست؟ ما نمیتوانیم طبق قانون به این سمت برویم. موضوع خرید خدمات آموزشی است و شرایطی هم برای آن وجود دارد. حدو 13 هزار و 200 معلم خرید خدمت داریم که 340 هزار دانش آموز را در سطح کشور تحت پوشش دارند. ما به دلیل اجرای نظام شش، سه، سه دچار کمبود معلم شدیم و از این شیوه استفاده کردیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت به خوبی نقد میگردد و ماهم قبول داریم گفت: بودجه طبق قانون به مجلس می آید و اولین کار در کمیسیون تلفیق آنالیز کلیات بودجه است اگر قاطبه نمایندگان معتقدند دولت دارد خصوصی سازی میکند و نقد به ان وارد است برای انکه شرایط را ارتقا دهند باید کلیات بودجه را رد نمایند.

وی اضافه کرد: بودجه 1400 اولین بودجه قرن 14 هجری است و 100 سال باقی میماند. اگر بودجه آموزش و پرورش بر اساس اصول نبود، آن را رد نمایند تا سهم آموزش و پرورش به 20 درصد از بودجه عمومی افزایش یابد. نقد را می پذیریم ولی برای معلم چه باید کرد؟ اینجا باید ثابت نمایند که پای آموزش و پرورش هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "340 هزار دانش آموز تحت پوشش طرح خرید خدمات آموزش، اجرای نظام 3-3-6 منجر به کمبود معلم شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "340 هزار دانش آموز تحت پوشش طرح خرید خدمات آموزش، اجرای نظام 3-3-6 منجر به کمبود معلم شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید