آمادگی سوئیس برای بازگرداندن آثار تاریخی به یغما رفته ایران

به گزارش وبلاگ سمیه، رییس کل موزه ملی ایران یک ماه پس از بازگشت آجر های محوطه قلایچی بوکان به کشور، از برگزاری نمایشگاهی با همین عنوان در آینده اطلاع داد و سفیر سوئیس نیز برای همکاری با ایران در زمینه استرداد دیگر آثار تاریخی به یغمارفته کشورمان اعلام آمادگی کرد.

آمادگی سوئیس برای بازگرداندن آثار تاریخی به یغما رفته ایران

به گزارش ایسنا، 49 آجر لعاب دار 2800 ساله و متعلق به محوطه عصرآهن سه در سایت ماناها در قلایچی بوکان، حدود یک ماه پیش از سوئیس به ایران بازگردانده شد. آجر ها سال 1991 از ایران قاچاق و در بندری در سوئیس توقیف می گردد، پس از آن که تعلق این آثار به ایران تایید می گردد، در سال 2016 دادگاهی در سوئیس رأی به استرداد آن ها می دهد، اما تحریم، بازگشت آجر های لعابی به خانه را تا آخرین روز های سال 2020 به عقب می اندازد.

حدود یک ماه پس از بازگشت این آجر ها که در سکوت رخ داد، جبرییل نوکنده ـ رییس کل موزه ملی ایران ـ ملاقاتی با سفیر سوئیس در تهران داشت که با قدردانی از این کشور برای همکاری در بازگشت آجر های محوطه قلایچی بوکان، یادآور شد: آجر های بوکان متعلق به 900 تا 700 پیش از میلاد و متعلق به فرهنگ مانا است و این اقدام به معنی بازگرداندن بخش مهمی از تاریخ کشور ایران به شمار می آید که به حمایت و صیانت بخشی از میراث بشری منجر شده است.

او سپس از برگزاری نمایشگاهی با عنوان آجر های استردادی محوطه قلایچی بوکان در موزه ملی ایران در آینده اطلاع داد.

نوکنده با اشاره به فعالیت های موزه ملی در سطوح داخلی و بین المللی، اظهار کرد: با توجه به شرایط کرونایی، موزه ها از بستر مجازی با یکدیگر مرتبط هستند و به همین دلیل بسیار مشتاقیم تا همکاری های خود را با موزه های سوئیس گسترش دهیم، همانند گذشته که نمایشگاه هفت هزار سال هنر ایران در سوئیس برگزار گردید.

رییس موزه ملی همچنین سفیر سوئیس در ایران را به شرکت در جشنواره مجازی اقوام ایرانی استان گلستان دعوت کرد تا فرهنگ محلی مناطق مختلف سوئیس در این رویداد فرهنگی معرفی گردد.

مارکوس لایتنر ـ سفیر سوئیس در ایران ـ نیز بازگشایی موزه ها را پس از یک دوره تعطیلی ناشی از همه گیری کرونا تبریک گفت و بازگشت مجموعه آجر های قلایچی بوکان را مایه مباهات و خرسندی کشورش دانست و اظهار کرد: این رخداد برای من و کشورم بسیار مهم و رضایت بخش است؛ چرا که بر این باوریم نگهداری آثار تاریخی ـ فرهنگی قاچاق و سرقتی در کشور سوئیس جایگاهی ندارد.

او با اشاره به تصمیم موزه ملی برای برگزاری نمایشگاه آجر های استردادی محوطه قلایچی بوکان، گفت: فرصت مناسبی است تا مردم از نزدیک این دستاورد عظیم فرهنگی را بازدید نموده و سفارت سوئیس در تهران از برگزاری این رویداد مهم حمایت خواهد نمود.

لایتنر از پیشنهاد گسترش روابط و همکاری های موزه ای ایران و سوئیس استقبال کرد و اضافه نمود: برای نقش موزه ها در تامین صلح جهانی ارزش بسیاری قائلیم و سفارت سوئیس در فراهم کردن شرایط لازم برای توسعه روابط و همکاری موزه های دو کشور کوشش ویژه ای خواهد داشت.

سفیر سوئیس با بیان این که داوطلب ادامه فعالیت برای بازگشت آثار به یغمارفته تاریخی و فرهنگی ایران است، گفت: برای شناسایی و بازگشت موارد مشابه محموله قلایچی بوکان از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

حمید وکیل باشی ـ مدیر موزه آبگینه و سفالینه های ایران ـ نیز در این ملاقات، آمادگی خود را برای همکاری های مشترک موزه ای با همتایانش در سوئیس بیان کرد. سفیر سوئیس نیز این موزه را یکی از زیباترین بنا های ایرانی دانست.

منبع: فرارو

به "آمادگی سوئیس برای بازگرداندن آثار تاریخی به یغما رفته ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی سوئیس برای بازگرداندن آثار تاریخی به یغما رفته ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید