اجرای موفقیت آمیز اولین واحد تصفیه فاضلاب صنعتی از سوی پژوهشگران دانشگاه سهند خبرنگاران

به گزارش وبلاگ سمیه، اولین واحد تصفیه فاضلاب صنعتی ﺑﺎ ﻓﻨﺎﻭﺭی ﺯﻳﺴﺖ ﺗﻮﺩﻩ ﮔﺮﺍﻧﻮﻟﯽ هوازی که برای تصفیه و بازگردانی آب فاضلاب کارخانه فراوری آنزیم از سوی پژوهشگران دانشگاه صنعتی سهند با موفقیت به بهره برداری رسید.

اجرای موفقیت آمیز اولین واحد تصفیه فاضلاب صنعتی از سوی پژوهشگران دانشگاه سهند خبرنگاران

به گزارش خبرنگار دانشگاه وبلاگ سمیه، اولین واحد تصفیه فاضلاب صنعتی ﺑﺎ ﻓﻨﺎﻭﺭی ﺯﻳﺴﺖ ﺗﻮﺩﻩ ﮔﺮﺍﻧﻮﻟﯽ هوازی که برای تصفیه و بازگردانی آب فاضلاب کارخانه فراوری آنزیم از سوی پژوهشگران دانشگاه صنعتی سهند با موفقیت به بهره برداری رسیده است.

سیروس ابراهیمی پژوهشگر دانشگاه صنعتی سهند در این باره گفت: این واحد تصفیه بر اساس پیشرفته ترین فناوری های روز جهان توسط شرکت مهندسی طلوع گستر زیست فناور طراحی و اجرا شده است که در آن ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺗﺼﻔﻴﻪ صرفاً ﺩﺭ ﻳﮏ ﺗﺎﻧﮏ صورت می گیرد و امکان حذف همزمان مواد آلی، ﻧﻴﺘﺮﻭژﻥ و فسفر میسر شده و پساب تصفیه شده در یک چرخه پایدار برای استفاده مجدد بازچرخانی می گردد.

ابراهیمی ادامه داد: این فناوری برای نخستین بار در صنایع مشابه اجرا می گردد و این شرکت افتخار دارد اولین تصاویر زیست توده گرانولی هوازی توسعه یافته در تصفیه فاضلاب های صنعتی در مقیاس صنعتی را در منابع علمی گزارش کند.

وی اضافه کرد: با توجه به نتایج موفقیت آمیز این فناوری، شرکت توسعه بن دا فرآور به عنوان کارفرمای این طرح نیز آمادگی خود را برای بازدید متخصصین و صاحبان شرکت های هدف از این واحد تصفیه منحصر بفرد با هماهنگی قبلی اعلام داشته است.

پژوهشگر دانشگاه صنعتی سهند اعلام کرد: با ارائه این فناوری در حذف همزمان مواد آلی، نیتروژن و فسفر، فاضلاب های شهری و صنعتی از یک تهدید به یک فرصت تبدیل شده و پساب تصفیه شده به عنوان ارزش اضافه کرده برای استفاده مجدد در واحد صنعتی میسر می گردد.

ابراهیمی اظهار کرد: از مزایای منحصر به فرد این فناوری می توان به این نکته اشاره نمود که این مهم در ﻓﻨﺎﻭﺭی ﺯﻳﺴﺖ ﺗﻮﺩﻩ هوازی ﮔﺮﺍﻧﻮﻟﯽ یا فناوری یک چهارم، با توسعه زیست توده گرانولی امکان تصفیه فاضلاب را تنها دریک تانک امکان پذیر ساخته که باعث حذف بخش هائی نظیر استفاده از تانک های ته نشینی اولیه، ثانویه و ادوات مکانیکی مربوط و سیستم های پمپاژ برگشت لجن مورد استفاده در سیستم های متداول تصفیه گشته است بگونه ای که مساحت مورد احتیاج برای احداث واحد های تصفیه فاضلاب را به یک چهارم واحد های متداول کاهش داده و هزینه های احداث و راهبری این واحد ها را به کمتر از 50 درصد هزینه احداث واحد های متداول کاهش داده است.

وی بیان نمود: این سیستم که از آن به عنوان انقلاب سبز در صنعت آب و فاضلاب یاد می گردد به عنوان پیشرفته ترین فناوری روز جهان در تصفیه فاضلاب های شهری و صنعتی شناخته شده است که طراحی آن تا کنون در انحصار یک شرکت اروپایی بوده است.

پژوهشگر دانشگاه صنعتی سهند با اظهار امیدواری یادآور شد: با شکستن انحصار این تکنولوژی توسط شرکت طلوع گستر در ایران و با توجه به پتانسیل ها وویژگی های منحصر به فرد این تکنولوژی بزودی شاهد گسترش استفاده از این تکنولوژی در ایجاد واحد های جدید تصفیه فاضلاب و یا ارتقا واحد های متداول موجود در ایران باشیم.

ابراهیمی تاکید نمود: اگرچه شرکت هلندی پیشتاز در زمینه کاربرد این فناوری در تصفیه فاضلاب های شهری بوده، اما در استفاده از این فناوری در تصفیه فاضلاب های صنعتی شرکت طلوع گستر زیست فناور پیشتاز بوده که اجرای این فناوری در شرکت توسعه بن دا فرآور و اخباری که بزودی در اجرای طرح های مشابه منتشر خواهد شد نشانگر نتایج موفقیت آمیز این فناوری در تصفیه فاضلاب های صنعتی نیز است.

وی با اشاره به مسائل سیستم های تصفیه متداول فاضلاب از جمله احتیاج به مساحت زیاد، میزان مازاد لجن فراوریی، عدم حذف نیتروژن و فسفر گفت: اجرای نمونه وار این طرح می تواند قدمی شایسته در توسعه مالی ترین روش تصفیه بیولوژیکی در تصفیه فاضلاب های شهری و صنعتی در ایران باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "اجرای موفقیت آمیز اولین واحد تصفیه فاضلاب صنعتی از سوی پژوهشگران دانشگاه سهند خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای موفقیت آمیز اولین واحد تصفیه فاضلاب صنعتی از سوی پژوهشگران دانشگاه سهند خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید