دعوای سیاسی کرونایی

به گزارش وبلاگ سمیه، کرونا و پروتکل های بهداشتی برای مقامات سیاسی باعث لغو یک ملاقات دیپلماتیک مهم شد و همزمان یاد عده ای آورد که باید نسبت به عزت ملی حساس باشند.

دعوای سیاسی کرونایی

گروه دانشگاه وبلاگ سمیه، سپیده محمدی؛ محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس کشورمان عصر یک شنبه راهی مسکو شد تا در سفری سه روزه به روسیه با مقامات این کشور دیدار کند. این سفر به دعوت رئیس مجلس روسیه انجام می گردد. در عین حال، قرار است در این سفر پیغام رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور روسیه داده گردد.

از ابتدا گفته شد والدیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پروتکل های سخت گیرانه ای برای دیدار در ایام کرونا دارد. طبیعی هم بود. در ایران هم رئیس جمهور پروتکل های سخت گیرانه کرونایی دارد و حتی در صحن مجلس هم حضور نمی یابد. روسیه قرنطینه دو هفته ای قبل از دیدار با پوتین را شرط دیدار می داند و طرف ایرانی هم این امر را نپذیرفت.

بنابراین دیدار لغو و قرار شد نماینده پوتین پیغام را دریافت و به رئیس جمهور روسیه اصل سفر طبق روال همه سفر های دیپلماتیک برساند. طبیعتا رئیس مجلس برقرار ماند و عصر یک شنبه محمدباقر قالیباف و هیئت همراه راهی مسکو شدند. اما با اعلام خبر لغو دیدار پوتین و قالیباف که از ابتدا بر پایه تردید و غیریقینی بود، موجی از استهزا و تحقیر توئیتری شروع شد که واایرانا، روس ها رئیس مجلس که هیچ، کل مجلس و بلکه کل ایران را تحقیر نموده اند! و حتی نوشتند که از صدر مشروطیت تا به امروز، حتی لیاخوف، مجلس ایران را چنین تحقیر و خفیف ننموده است! اصل موج را هم اصلاح طلبان راه انداختند تا مدعی شوند شرق بدتر از غرب است و قصد تحقیر ما را دارد و البته با همین تیر، قالیباف و مجلس اصولگرا را هم بزنند.

اول آنکه دیدار به خاطر نپذیرفتن شرایط روسیه از سوی ایران لغو شده است و دلیل آن هم کرونا بوده است. ربط دادن آن به مسائل سیاسی، از آن رو است که در برابر نقدها به اصلاح طلبان که چرا واداده غرب هستید، طرف مقابل را مقابل شرق کوچک نشان دهند.

دوم آنکه پروتکل های سخت گیرانه پوتین مربوط به مقامات همه پوتین کشورهاست و ربطی به ایران ندارد. غیر از آن هم معمولا کمتر مقامات غیرهمتای خود از کشور های خارجی را برای دیدار حضوری می پذیرد و پذیرش قالیباف هم یک استثنا بود که البته به دلیل نپذیرفتن پروتکل های بهداشتی مدنظر دولت روسیه از سوی طرف ایرانی لغو شد. سوم آنکه اگر کسی واقعا دغدغه عزت ملی دارد، نباید اینگونه یک لغو دیدار به دلیل غیرسیاسی را به تحقیر و تخفیف شأن ربط دهد و چنین مبالغه آمیز به آن بپردازد.

چهارم آنکه در این میان هر کسی هم نگران عزت ملی باشد، بعید است جریان اصلاحات صلاحیت چنین امری را داشته باشد. آن ها برای هر دیدار خارجی با اروپایی ها و امریکایی ها بی تاب می شوند؛ از دو دقیقه گفت وگوی تلفنی یا قدم زدن کنار رودخانه قند در دلشان آب می گردد و حتی برای دیدار مثال تصادفی در راهرو های سازمان ملل عنان از کف می دادند و آن را برای دولت نسخه شفابخش می دانستند! حاال نگران عزت ملی شده اند! اگر نگران عزت ملی بودید که اکنون باید از تصمیم رئیس مجلس کشورتان برای نپذیرفتن شرایط دولت روسیه استقبال می کردید و به تحسین قالیباف می پرداختید؛ و پنجم آنکه کدام رئیس مجلسی از ایران تا به امروز با رئیس جمهور روسیه دیدار نموده است؟ خیلی طبیعی بود حتی اگر بدون کرونا هم چنین دیداری برگزار نمی شد. چه آنکه رؤسای جمهور با مقام حقوقی همتراز خود دیدار می نمایند.

سپیده محمدی - کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط وبلاگ سمیه نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دعوای سیاسی کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دعوای سیاسی کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید