کرونا نفس های صنعت نوپای بوم گردی را به شماره انداخت

به گزارش وبلاگ سمیه، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، کرونا نفس های صنعت نوپای بوم گردی را به شماره انداخت.

کرونا نفس های صنعت نوپای بوم گردی را به شماره انداخت

گویی کرونا شور و شوق صنعت سبز گردشگری را به نفس هایی خسته و ناخوش احوال مبدل نموده و تن نحیف آنها را شنماینده ساخته است. کرونا نشان داد خانه های بوم گردی چون نوزادی نوپا احتیاج به حمایت دارند و در صورت عدم حمایت به طور قطع باید منتظر خاموش شدن یک به یک چراغ صنعت سبز گردشگری این خانه ها بود، صنعت تازهی که تا پیش از کرونا می رفت تا به اسم یکی از مشاغل مولد و اشتغالزا و البته عایدیزا و فانتزی اشتغال پایدار را با مهاجرت های معکوس برای جوانان روستا رقم بزند و با توسعه پایدار گردشگری و تقویت بوم گردی ضمن یاری به ایجاد فضایی برای لذت گردشگران از حضور در اقامتگاه های سنتی و از جنس طبیعت، زمینه را برای حفظ و احیای بافت های قدیمی و ارزشمند کشور هم مهیا سازد.

اما اکنون فعالان این عرصه در روزهای درگیری با شیوع ویروس کرونا از احوال ناخوش اقامتگاه های بوم گردی و عدم توان بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی می گویند. در این بین اکوتوریسم و صنعت سبز گردشگری استان همدان و به تبع آن شهرستان اسدآباد هم از آسیب های کرونا بی نصیب نمانده و نفس خسته خانه های بوم گردی آن به شماره افتاده و روزگار مالی را به سختی می گذرانند.

رئیس انجمن صنفی اقامتگاه های بوم گردی استان همدان پیرامون اینکه کرونا نفس های صنعت نوپای بوم گردی را به شماره انداخت، گفت: در تعطیلات نوروز کمتر از 10 درصد ظرفیت کل اقامتگاه های بوم گردی سطح استان پذیرش مهمان داشته اند.

مهدی غنی پارسا اضافه نمود: در سطح استان همدان در حال حاضر 23 اقامتگاه بوم گردی فعال وجود دارد که به دلیل شیوع کرونا و رکود جذب و پذیرش مهمان در تعطیلات عید و عدم توانایی در پرداخت هزینه های جاری به ناچار مجبور به تعطیلی شده اند.

وی در ادامه با بیان اینکه با توجه به رعایت پروتکل ها هیچ موردی از مسافران اقامتگاه های بوم گردی و پرسنل و همکاران اقامتگاه ها و سایر مراکز از این دست در استان همدان گرفتار کرونا نشده اند، اظهار داشت: کلیه مجموعه اقامتگاه های بوم گردی استان به وسیله انجمن صنفی اقامتگاه های بوم گردی و هم میراث فرهنگی تحت نظارت و کنترل قرار داشتند و برای مهمان پذیری در تعطیلات عید با توجه به اینکه این اقامتگاه های مجاز دارای مجوز رسمی هستند، کد ملی افراد مهمان در سامانه جانا مربوط به میراث فرهنگی ثبت شده و از این طریق میتوان صحت و سقم گفته های بنده را آنالیز و ملاحظه کرد چه تعداد از افراد در این اقامتگاه ها دچار کرونا شده اند؟

غنی پارسا اظهار داشت: در اقامتگاه های بوم گردی براساس پروتکل های بهداشتی نهایت دقت در راستای سلامتی همکاران و مسافران انجام می گیرد و در تعطیلات عید نهایت حساسیت را در کل مجموعه اقامتگاه های بوم گردی شاهد بودیم.

وی با تأکید بر اینکه در شرایط کرونا هم با رعایت پروتکل ها کنترل و حساب شده و تحت نظارت های دقیق میتوان صنعت سبز گردشگری استان را حفظ نموده و به نظاره خاموش شدن چراغ گردشگری خانه های بوم گردی ننشینیم، ادامه داد: با راهکارهای جدی و لازم به وسیله دولت باید بانک ها تحت کنترل قرار گرفته و قانع شوند که حداقل تنفس و امهال را به اقامتگاه های بوم گردی در راستای بازپرداخت اقساط عقب افتاده خود بدهند چراکه این امر قانون است و بانک ها موظف به تبعیت از قوانین هستند و این قوانین مربوط به کشور دیگری نیست که بانک ها بخواهند تصمیمات ستاد کرونا را در این شرایط غیرعادی پشت گوش انداخته و نسبت به عدم امهال پافشاری و اصرار داشته باشند.

غنی پارسا بعلاوه با تأکید بر اینکه حتماً نباید یاری های صندوق ستاد حوادث غیرمترقبه برای سیل و زلزله باشد، عنوان نمود: به وسیله ستاد حوادث غیرمترقبه هم دولت می تواند در شرایط موجود با یاری این صندوق به یاری صنعت سبز گردشگری آمده و در شرایط کرونا و آسیب های آن اقامتگاه های بوم گردی را حمایت کند.

رئیس انجمن صنفی اقامتگاه های بوم گردی استان همدان بیان نمود: با توجه به شرایط کرونا و محدودیت های کرونایی و مسدود بودن راه ها اقامتگاه های بوم گردی سطح استان به تبع سراسر کشور در حال حاضر دارای مهمان و مسافر نبوده و عملاً تعطیل هستند.

وی با اشاره به آسیب کرونا به خانه های بوم گردی اضافه نمود: در حال حاضر بسیاری از اقامتگاه ها به دلیل آسیب های کرونایی و رکود شرایط گردشگری و عدم توانایی در پرداخت هزینه های جاری اقامتگاه های بوم گردی خود قادر به ادامه فعالیت نبوده و بازپرداخت اقساط وام های اشتغالزایی و هم تسهیلات کرونایی برای آنها به دغدغه ای عظیم مبدل شد که براساس دستورالعمل ستاد کرونا قرار بود این وام ها به وسیله بانک ها امهال داده شوند اما بانک ها عملاً زیر بار نرفتند.

غنی پارسا افزود: در حال حاضر اقامتگاه های بوم گردی سطح استان به شدت تحت فشار قرار دارند و مدام به ضامن ها در رابطه با دیرکرد اقساط تسهیلات به وسیله بانک ها گزارش داده می گردد که برای حل این مشکل با سازمان بازرسی میراث فرهنگی، استانداری و حتی با معاون گردشگری وزارتخانه مستقیم در این رابطه در ارتباط هستیم.

وی با اشاره به اینکه اقامتگاه های بوم گردی این روزها چشم انتظار برنامه ریزی های پویا و هوشمند هستند، توضیح داد: برای جبران خسارت حداقل ترین کار این بوده که به وسیله ستاد حوادث غیرمترقبه برای یاری به گردشگری اقدامی صورت گیرد.

وی عنوان نمود: به دلیل شرایط موجود در حال حاضر اقامتگاه های بوم گردی سطح استان یکی پس از دیگری برای همواره از چرخه صنعت سبز گردشگری خارج شده و اعلام تعطیلی می نمایند که به همین دلیل تا به امروز دو مورد از اقامتگاه ها رسما اعلام تعطیلی نموده اند.

غنی پارسا با اشاره به تعطیلات نوروز سال جاری و برنامه ریزی های لازم برای فعالیت خانه های بوم گردی با رعایت پروتکل ها با توجه به تصمیم ستاد کرونا و خوشحالی امیدبخش صاحبان خانه های بوم گردی در راستای روشن شدن دوباره چراغ گردشگری و مهمان پذیری خانه های بوم گردی گفت: متأسفانه بدلایل بعضی اطلاع رسانی های نادرست مبنی بر عدم مهمان پذیری خانه های بوم گردی به دلیل شرایط کرونا بسیاری از خانه های بوم گردی در تعطیلات عید 1400 باز هم با کسادی بازار روبرو شده و امید خانه های بوم گردی دوباره به بن بست برخورد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر از زمان سیل و بارندگی های سیل آسای نوروز سال 98 تا به امروز چراغ اقامتگاه های بوم گردی سطح استان رو به ناخوشی بوده و باید برای مداوای این حال ناخوش خانه های بوم گردی سطح استان همدان تدبیری اندیشیده گردد در غیر این صورت باید به نظاره خداحافظی صنعت سبز گردشگری استان بنشینیم.

غنی پارسا بیان نمود: برای مداوای ناخوش احوالی خانه های بوم گردی احتیاج به نسخه ای شفابخش و حمایت همه جانبه از وزارت میراث فرهنگی تا وزارت بهداشت، استانداری ها و فرمانداری ها بوده تا در کنار حمایت ها با رعایت پروتکل های بهداشتی بتوانند همانند گذشته به فعالیت های خود ادامه داده و صنعت سبز گردشگری استان و کشور را حفظ نموده و رونق بخشند ضمن اینکه باید از هم اکنون به فکر صنعت سبز گردشگری در دوران پساکرونا هم باشیم.

وی با اشاره به ضرورت پشتیبانی و حمایت از فعالان این بخش ادامه داد: باید توجه داشت که هنوز خطر شیوع کرونا وجود دارد و باید هر اقدامی در این زمینه با توجه و رعایت پروتکل های بهداشتی انجام گردد، اما آنچه بدیهی است لزوم ایجاد ظرفیت لازم برای توسعه گردشگری در این بخش ضمن رعایت پروتکل ها است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اسدآباد هم با اشاره به تعطیلی تمامی خانه های بوم گردی و سفره خانه های سنتی روستاهای هدف گردشگری شهرستان به دلیل شرایط کرونا گفت: متأسفانه از ابتدای سال تا به امروز به دلیل تداوم شرایط کرونا و محدودیت های تازه کرونایی خانه های بوم گردی شهرستان به تبع خانه های بوم گردی سراسر کشور جذب مسافر نداشته اند و این امر اوضاع گردشگری روستاهای هدف را ناخوش احوال نموده است.

کامران اکبری شایگان یادآور شد: خانه های بوم گردی در حال حاضر در کنار کسادی و رکود بازار گردشگری درگیر پرداخت تسهیلات کرونایی خود بوده و به دلیل شرایط بد مالی خود قادر به پرداخت اقساط تسهیلات خود نیستند و بانک های عامل هم در این رابطه یاری لازم را با آنها در رابطه با معوقات یا امهال بانکی ندارند که احتیاج است در این زمینه برای مرتفع شدن مشکل خانه های بوم گردی با بانک ها چاره ای اندیشیده گردد.

مسئول یکی از خانه های بوم گردی روستای گردشگری ملحمدره شهرستان اسدآباد گفت: بیشترین آسیب از کرونا را خانه های بوم گردی دیده اند و اگر چه در حال حاضر فعال هستند اما به دلیل بسته بودن راهها عملاً مسافری نداشته و در تعطیلی به سرمی برند.

لیلا حسینی با اشاره به اینکه در تعطیلات نوروز سال جاری اقامتگاه بوم گردی تنها دارای 25 مسافر برای اقامت شبانه بوده است، توضیح داد: تنها منبع عایدی بنده از محل این اقامتگاه بوم گردی بوده و در حال حاضر با توجه به شرایط موجود به نان شب خود هم محتاج شده ایم و بازپرداخت اقساط تسهیلات کرونایی هم برایمان غیرممکن شده است.

وی با بیان اینکه سنگینی سایه کرونا تمامی خانه های بوم گردی روستای ملحمدره را دچار مشکل نموده و این در حالیست که هر ساله روستای ملحمدره معروف به ماسوله غرب کشور پذیرای مهمانان بسیاری بود، عنوان نمود: در حال حاضر روستای ملحمدره دارای چهار خانه بوم گردی بوده که از این تعداد تنها دو خانه فعال هستند و این دو هم به دلیل نبود مسافر و مهمان اقامتی عملاً تعطیل بشمار می فرایند.

حسینی با اشاره به اینکه به دلیل بسته بودن راه ها حتی از سطح استان همدان هم مسافر نداریم، اظهار داشت: برای عبور از این شرایط و کاسته شدن از دغدغه های مالی صاحبان اقامتگاه های بوم گردی در زمینه بازپرداخت اقساط بانکی احتیاج است دولت بانک ها را متقاعد به موافقت با امهال بازپرداخت اقساط وام های خانه های بوم گردی در زمینه تسهیلات کرونایی و اشتغالزایی نموده و هم تسهیلات مناسب تر با نرخ سود کمتری را برای این اقامتگاه ها به جهت حمایت درنظر بگیرد.

وی بیان نمود: تسهیلات کرونایی شش میلیون تومانی را در سال گذشته اخذ نموده ام و به دلیل نیمه تعطیل بودن اقامتگاه بوم گردی خود و کاهش عایدی در حال حاضر توان باز پرداخت اقساط این تسهیلات با نرخ سود 12 درصد را ندارم.

مسئول یکی از سفره خانه های سنتی روستای گردشگری ملحمدره یادآور شد: از زمان شیوع کرونا اقامتگاه های بوم گردی و سفره خانه های سنتی در حال در جا زدن بوده و هزینه های دخل و خرج با هم همخوانی ندارد.

ابوالفضل ابراهیمی با اشاره به ناتوانی اقامتگاه های بوم گردی در بازپرداخت اقساط بانکی خود و به صفر رسیدن عایدی اقامتگاه های بوم گردی با چنین شرایطی توضیح داد: برای احداث سفره خانه سنتی در روستای گردشگری ملحمدره بخشی از اعتبار را به وسیله اخذ تسهیلات بانکی تأمین نموده بودیم که در شرایط کرونا و نبودن مهمان و مسافر قادر به بازپرداخت اقساط نیستیم و این در حالیست که ماهیانه باید 12 میلیون تومان قسط بدهیم ضمن اینکه در این شرایط هزینه بیمه را هم باید از جیب خود پرداخت کنم.

وی با بیان اینکه متأسفانه به دلیل شرایط کرونا چهار تا پنج نفر از نیروهای سفره خانه ام بیکار شده اند، عنوان نمود: در این شرایط احتیاج است بانک ها با مشتریان خود مدارا نموده و نسبت به امهال اقساط بانکی آنها اندکی تأمل نمایند.

ابراهیمی خواهان حمایت و برنامه ریزی در جهت گردشگری هایی منعطف در روزهای شیوع ویروس کرونا و یا حمایت های مناسب از فعالان این عرصه در روزهای درگیری با شیوع ویروس کرونا شد.

مسئول یکی از خانه های بوم گردی گردشگری ترخین آباد شهرستان اسدآباد هم که از دو سال پیش خانه پدری را به اقامتگاه تبدیل کرد، گفت: با وجودی که خانه بوم گردی زیر نظر اداره میراث فرهنگی در تعطیلات عید نوروز دارای تور مجاز بوده، اما از نظر جذب مهمان و مسافر تعریفی نداشته و با توجه به این شرایط در حال حاضر به دلیل نبود مسافر عملاً تعطیل است.

منبع: همگردی

به "کرونا نفس های صنعت نوپای بوم گردی را به شماره انداخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا نفس های صنعت نوپای بوم گردی را به شماره انداخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید