چرا آلزایمر می گیریم

به گزارش وبلاگ سمیه، تهران (پانا) - اختلال در حافظه و آسیب در فرایند تفکر سبب ایجاد مشکلاتی در عملکردهای اجتماعی و شخصی بیمار شده و ممکن است فرد دچار افسردگی، عصبانیت و پرخاشگری گردد. از آن جهت که این بیماران در تکلم و پیدا کردن کلمات مناسب دچار ضعف می شوند، کمتر حرف زده و گوشه گیر و ساکت می شوند.

چرا آلزایمر می گیریم

به گزارش سیناپرس، آلزایمر یک بیماری پیچیده چندعاملی است که هنوز عوامل اصلی آن معین نشده اند اما می توان گفت عوامل ژنتیک و جهش های ژنتیکی در ایجاد این بیماری مؤثر هستند.

بیماری آلزایمر نزدیک به 15 سال از آغاز آغاز خود بدون نشانه است و پس از آن کم کم علائمی از بیماری ظهور می نمایند. در این بیماری ابتدا بیمار سخنانی که چند لحظه پیش بیان نموده و یا سؤالی را پرسیده، فراموش می کند و مجدداً همان سؤال را می پرسد. او وسایلش را گم می کند و به یاد نمی آورد که آن ها را کجا گذاشته و یا در خرید، محاسبه و پرداخت پول دچار مشکل می گردد.

به تدریج بیماری پیشرفت نموده و فرد بیمار در شناخت دوستان و آشنایان و نام بردن اسامی آن ها دچار مشکل می گردد. مشکل جهت یابی و پیدا نکردن راه منزل از نشانه های دیگر بیماری است. با شدت یافتن بیماری، فرد در تشخیص اتاق خواب، آشپزخانه، دستشویی و حمام در منزل خودش هم دچار مشکل می گردد.

اختلال در حافظه و آسیب درفرایند تفکر سبب ایجاد مشکلاتی در عملنمودهای اجتماعی و شخصی بیمار شده و ممکن است فرد دچار افسردگی، عصبانیت و پرخاشگری گردد. از آن جهت که این بیماران در تکلم و پیدا کردن کلمات مناسب دچار ضعف می شوند، کمتر حرف زده و گوشه گیر و ساکت می شوند.

توهم و هذیان از دیگر مشکلاتی است که در این گونه افراد بروز می کند. در مواردی که بیماری بسیار پیشرفت نموده باشد، فرد برای انجام کارهای اولیه شخصی خود نیز احتیاج به یاری داشته و ممکن است توانایی کنترل ادرار و مدفوع خود را هم از دست دهد. هر چه پیشرفت بیماری بیشتر باشد ناتوانی های فرد بیشتر خواهد شد به طوری که توانایی های حرکتی اش نیز تحت تأثیر قرار می گیرند.

خوشبختانه طی سال های اخیر پیشرفت های قابل توجهی در کنترل و درمان این عارضه به دست آمده است. محققان آمریکایی دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا در تحقیقات اخیر خود پیروز به کشف یک ژن مرتبط با سیستم ایمنی بدن شدند که با اندازه بالایی از پلاک آمیلوئید، از نشانه های بیماری آلزایمر، مرتبط است.

مطالعات یک گروه از پژوهشگران بین المللی دانشگاه توبینگن آلمان و دانشگاه بریتیش کلمبیا نیز نشان می دهد که نوعی پروتئین به نام آمیلویید بتا می تواند به وسیله خون وارد مغز شده و عامل ایجاد آلزایمر گردد.

دانشمندان موسسه ملی بهداشت آمریکا نیز در تحقیقات تازه خود دریافتند، افرادی که دارای ویروس تب خال هستند، دو برابر بیشتر از دیگران احتمال ابتلا به آلزایمر را دارند چرا که ویروس ها به طور بالقوه در ایجاد اختلال پیشرفت مغزی نقش دارند.

پژوهش های تازه دیگری نیز نشان می دهد که مغز انسان قابلیت جبران آسیب های ناشی از آلزایمر را دارد. محققان دانشگاه کالیفرنیا با آنالیز فعالیت های مغزی گروهی از داوطلبین دریافتند که مغز افرادی که در آستانه ابتلا به آلزایمر هستند به نسبت دیگران فعالیت بیشتری انجام می دهد. به گزارش سیناپرس، پژوهشگران دانشگاه گوتنبرگ سوئد نیز طی آنالیز های خود دریافتند که میان ابتلا به آلزایمر و نحوه زندگی و رفتار عصبی دوران جوانی و میان سالی افراد، ارتباط مستقیمی وجود دارد و این موضوع بر اهمیت گذراندن زندگی بدون استرس و تنش در دوران جوانی دلالت دارد.

درمان

در حال حاضر روش درمانی مؤثری برای بیماری آلزایمر کشف نشده است و بیشتر شامل درمان های علامتی، درمان اختلالات رفتاری و داروهای کاهنده سیر پیشرفت بیماری است؛ اما اگر بیماری زود تشخیص داده گردد این روش های درمانی مؤثرتر خواهند بود.

پژوهشگران دانشگاه نیوجرسی امریکا روشی تازه کشف کردند که در آن تنها با شنیدن صدای فرد به وسیله تلفن می توان این بیماری را تشخیص داد. دانشمندان دانشگاه بوخوم آلمان نیز در مطالعات خود دریافتند که امکان تشخیص آلزایمر به طور بالقوه در مراحل اولیه حتی تا 15 سال پیش از آغاز و پیشرفت این بیماری، وجود دارد. در این روش از آزمایش خون برای تشخیص آلزایمر پیش از آغاز فرایند زوال عقل استفاده شده و پروتئین پیتید آمیلوئید بتا که معینه بروز این بیماری است به وسیله این آزمایش سنجیده می گردد.

خبر خوب این که به نظر می رسد کوشش های محققان در گوشه و کنار دنیا به زودی به ثمر نشسته و امکان کنترل و درمان آلزایمر فراهم گردد زیرا پزشکان چینی از موسسه بهداشتی و زیست داروئی گوانجو داروی تازهی برای مداوای آلزایمر ساخته اند که AD16 نامیده می گردد و آزمایش های اولیه آن روی موش های آزمایشگاهی با پیروزیت انجام شده و هم اکنون در حال اجرا آزمایش های بالینی روی انسان است. به گزارش سیناپرس، علاوه بر آن پژوهشگران آمریکایی دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در تازهترین تحقیقات خود دریافتند که استفاده از انسولین تزریقی در حفره های بینی می تواند به درمان بیماری های آلزایمر و زوال عقل که بر عملکرد حافظه تأثیر می گذارند، یاری کند. پژوهشگران کانادایی نیز در آزمایش های تازه خود دریافتند که داروی بیماری صرع می تواند در درمان بیماری آلزایمر مؤثر باشد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "چرا آلزایمر می گیریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا آلزایمر می گیریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید