8 مورد از ترفندهای تندخوانی

به گزارش وبلاگ سمیه، تندخوانی نیز مانند سایر تمارینی که مغز را به چالش می کشد، تفکر خلاقه را به کار می اندازد و به بهبود حافظه و تمرکز یاری می نماید.

8 مورد از ترفندهای تندخوانی

تاریخچه تندخوانی به طراحی روش هایی برای افزایش سرعت خواندن با حفظ درک مطلب اشاره دارد. در قرن نوزدهم، کوشش هایی در جهت افزایش سرعت خواندن انجام شد. فردی به نام برنی (Bernie) در سال 1853 روشی را معرفی کرد که به آن سرعت خوانی می گفت. او از تمریناتی مانند خواندن با سرعت زیاد و نشان دادن متن با انگشت استفاده می کرد. با ما در وبلاگ سمیهمگ همراه باشید.

در قرن بیستم، روش های دیگری نیز برای تندخوانی و تقویت حافظه رواج یافت. از جمله متد اولین وود (Evelyn Wood) که در دهه 1950 معرفی گردید. او مدعی بود که با استفاده از تمریناتی معین می توان سرعت خواندن را به حدود 10 برابر افزایش داد.

با پیشرفت فناوری و اینترنت، برنامه های کامپیوتری و موبایلی برای تندخوانی آغاز به ظهور کردند. این برنامه ها از تکنیک هایی نو برای تندخوانی یاری می گیرند و روز به روز بر تعداد آن ها افزوده می گردد.

میانه سرعت خواندن هر کلمه

WPM به معنای تعداد کلمات خوانده شده در یک دقیقه است. در حالت عادی، در هر دقیقه 200 تا 400 کلمه را می توان مطالعه کرد.هر صفحه از کتاب های معمولی به طور تقریبی 250 کلمه دارند. اما با یادگیری و تمرین تکنیک های تندخوانی و تقویت حافظه ، هر فرد می تواند سرعت خواندن خود را به 800 تا 1700 کلمه در دقیقه افزایش دهد. البته، مقدار سرعت مطالعه به تمرینات و تکنیک های استفاده شده به وسیله هر فرد بستگی مستقیم دارد. هدف اصلی در یادگیری تندخوانی، افزایش سرعت خواندن و بهره وری بیشتر در مطالعه است.

تکنیک های تندخوانی

تندخوانی شامل تکنیک هایی است برای افزایش سرعت خواندن بدون به خطر انداختن درک مطلب. این فرآیند شامل آموزش سریع تر خواندن با حذف زمزمه کردن (تلفظ درونی کلمات) و کاهش تثبیت ها (مکث های صورت گرفته در حین خواندن) است. در اینجا چند نکته برای تندخوانی آورده شده است:

  • از تلفظ هر کلمه در فکر خود، تکان دادن لب ها و زمزمه کردن آن ها هنگام خواندن خودداری کنید. در عوض، روی تجسم معنا یا ایده کلی منتقل شده به وسیله متن تمرکز کنید.
  • دید پیرامونی خود را توسعه دهید، سعی کنید با توسعه تمرکز خود و استفاده از دید پیرامونی، کلمات بیشتری را در یک زمان بینیند و پردازش کنید. از خواندن کلمه به کلمه خودداری کنید و در عوض سعی کنید گروه هایی از کلمات یا عبارات را در یک نگاه به تصویر بکشید.
  • از یک اشاره گر بهره ببرید. از انگشت، قلم یا اشاره گر برای راهنمایی چشمان خود در امتداد خطوط متن بهره ببرید. این کار به حفظ سرعت خواندن ثابت یاری می نماید و از رجوع مجدد به متن جلوگیری می نماید.
  • عوامل حواس پرتی به هنگام خواندن را به حداقل برسانید. محیطی آرام و متمرکز برای مطالعه ایجاد کنید. هرچقدر تمرکز شما بیشتر باشد سرعت خواندن شما افزایش خواهد یافت. برای دستیابی به روش درس خواندن سریع و پاسخ به سوال چگونه با یک بار خواندن حفظ شویم بهتر است در اولین قدم به محیط مطالعه آرام اشاره نمود.
  • متن را به گروهی از کلمات تقسیم کنید. برای بهره بردن از روش درس خواندن سریع خود را آموزش دهید تا به جای کلمات جداگانه، گروهی از کلمات را ببینید و پردازش کنید. گروه بندی فکری کلمات یا ایده های مرتبط با یکدیگر به افزایش سرعت خواندن شما یاری می نماید.
  • به تدریج سرعت مطالعه خود را بالا ببرید. از سرعت کمتر آغاز کنید و به خودتان فشار بیاورید تا کمی سریع تر از سرعت معمول خود بخوانید، بی آنکه از فهم مطلب غافل شوید.
  • به طور منظم تمرین کنید. مانند هر مهارتی، تندخوانی و تقویت حافظه نیز احتیاج به تمرین پیوسته دارد. برای بهبود سرعت مطالعه خود در طول زمان، باید زمان معینی در هر روز را به تمرین تندخوانی اختصاص دهید.
  • از ابزارهای دیجیتال نو بهره ببرید. با استفاده از برنامه ها و ابزارهای دیجیتال برای خواندن متون، می توانید سرعت خواندن خود را بهبود بخشید. برنامه های تندخوانی، که کلمات را به صورت پیاپی و سریع نمایش می دهند، می توانند در افزایش سرعت خواندن یاری نمایند.

نتیجه گیری

توجه به این نکته مهم است که اگرچه تکنیک های تندخوانی می تواند سرعت خواندن شما را افزایش دهد، اما ممکن است این تکنیک ها برای همه انواع مطالب خواندنی مناسب نباشد. بعضی از متون پیچیده یا فنی برای اطمینان از درک کامل به رویکردی آهسته تر و متمرکزتر احتیاج دارند و تندخوانی برای آن ها مناسب نیست.

پیشنهاد مطالعه: چند تمرین ساده برای افزایش خلاقیت را بخوانید.منبع: پیام دلتا

به "8 مورد از ترفندهای تندخوانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 مورد از ترفندهای تندخوانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید