تایید نهایی برنامه افزایش تدریجی فراوری اوپک پلاس، ملاقات وزیران به ماه آینده موکول شد

به گزارش وبلاگ سمیه، کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس در نشست روز سه شنبه ادامه برنامه افزایش تدریجی فراوری با توجه به فرایند احیای تقاضای جهانی و با وجود افزایش موارد کرونا در هند را توصیه کرد.

تایید نهایی برنامه افزایش تدریجی فراوری اوپک پلاس، ملاقات وزیران به ماه آینده موکول شد

به گزارش وبلاگ سمیه، نمایندگان اوپک پلاس اعلام نمودند کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس با لغو نشست روز چهارشنبه وزیران گروه اوپک پلاس و پیشبرد برنامه افزایش فراوری موافقت کرد. این گروه که متشکل از 23 کشور فراورینماینده است، قرار است در مدت سه ماه از ماه مه تا ژوئیه حدود دو میلیون بشکه در روز به فراوریش اضافه کند.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه پس از ملاقات کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس گفت: این کمیته تصمیم گرفت به سیاستهایی که در نشست اول آوریل تصویب شده بودند، پایبند بماند. در نشست اول آوریل وزیران اوپک پلاس تصمیم گرفته شد 2.1 میلیون بشکه در روز از محدودیت عرضه از ماه مه تا ژوئیه احیا گردد و محدودیت عرضه به 5.8 میلیون بشکه در روز تسهیل گردد.

کارشناسان کمیته فنی اوپک پلاس روز دوشنبه پیش بینی کردند مصرف نفت دنیا سال جاری شش میلیون بشکه در روز بهبود پیدا می نماید با این حال موج شیوع کووید 19 در هند و برزیل فرایند بهبود تقاضا را تهدید می نماید. طبق پیش بینی این کارشناسان، اشباع ذخایر نفت که در طول فروپاشی تقاضا در اوج بحران پاندمی در سال گذشته ایجاد شده بودند تا خاتمه سه ماهه جاری ناپدید خواهد شد.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در توییتر اعلام نمود ما با علم بر این که مدیریت ما اوضاع را تغییر داد، می توانیم آسوده خاطر باشیم. اما همزمان ادامه پاندمی کووید 19 به ما یادآور می گردد که اکنون زمان کنار گذاشتن احتیاط و رویکرد ثابت قدمی که در یک سال گذشته در پیش گرفتیم، نیست.

اوپک پلاس برای یاری به احیای صنعت دنیای نفت از ریزش قیمت بی سابقه ای که سال گذشته پس از شیوع پاندمی و سقوط تقاضا روی داد، فراوریش را کاهش داد. این فراورینمایندگان اکنون با ازسرگیری فعالیت مالی، محتاطانه در حال احیای فراوریشان هستند و قرار است فراوریشان را 600 هزار بشکه در روز در ماه مه افزایش دهند. این گروه در حال حاضر حدود هشت میلیون بشکه در روز از فراوریش معادل هشت درصد از عرضه دنیای را محدود نگه داشته است.

پیشنهاد کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس که روز سه شنبه رسما ملاقات کرد، از فرایند های دیپلماتیک اوپک پلاس عبور کرد تا مهر تایید همه اعضا را دریافت کند.

الکساندر نواک روز سه شنبه در شبکه تلویزیونی روسیه 24 گفت: خوش بینی در بازار نفت وجود دارد. با این حال اوپک پلاس باید به رصد شرایط ویروس کرونا در بسیاری از مناطق از جمله آسیا ادامه دهد.

کارشناسان فنی اوپک پلاس برآورد کردند ذخایر دنیای نفت سال جاری با نرخ 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا می نماید. این فرایند سریعتر از کاهش 800 هزار بشکه در روز است که یک ماه قبل پیش بینی شده بود. در نتیجه مازاد ذخایر در کشورهای توسعه یافته به هشت میلیون بشکه تا خاتمه سه ماهه جاری نزول خواهد نمود.

برنارد لونی، مدیرعامل شرکت BP در تلویزیون بلومبرگ اظهار کرد: تقاضای چین برای نفت به سطح پیش از پاندمی صعود نموده و آمریکا نیز تقریبا به شرایط عادی برگشته و برنامه های واکسیناسیون اکنون در اروپا در حال اجرا است.

طبق گزارش شرکت مشاوره اویل ایکس، موارد ابتلا در هند که سومین واردنماینده عظیم نفت دنیا است، با رکورد بالایی افزایش پیدا می نماید و این موج شیوع ممکن است تقاضای این کشور برای سوخت در ماه جاری را حداکثر 350 هزار بشکه در روز کاهش دهد. اما یک مقام ارشد اوپک پلاس گفت: فرایند احیا در چین و آمریکا فعلا تقاضای پایینتر در هند را تحت الشعاع قرار داده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، نمایندگان اوپک پلاس اظهار کردند این گروه اگر شرایط وخامت بیشتری پیدا کند می تواند سریعا واکنش نشان دهد زیرا اکنون تقریبا هر ماه ملاقات می نمایند. نشست بعدی وزیران اوپک پلاس برای اول ژوئن (11 خرداد) برنامه ریزی شده است.

قیمتهای نفت روز سه شنبه در واکنش به پایبندی اوپک پلاس به برنامه های افزایش فراوری، صعود کرد. نفت برنت با 24 سنت افزایش، به 65 دلار و 89 سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت آمریکا با 45 سنت افزایش، به 62 دلار و 36 سنت در هر بشکه رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تایید نهایی برنامه افزایش تدریجی فراوری اوپک پلاس، ملاقات وزیران به ماه آینده موکول شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تایید نهایی برنامه افزایش تدریجی فراوری اوپک پلاس، ملاقات وزیران به ماه آینده موکول شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید